Catalan
News
  • 23.05.2018

    El proper dijous, 24 de maig, l?Aula de Teatre de la UVic estrenarà el nou espectacle Embolica que fa? amor! a l?Institut del Teatre de Vic (C. Sant Miquel, 20) a les 21h. El preu de l?entrada és de 5? i cal reservar lloc escrivint un correu a ogc@uvic.cat. Embolica que fa? amor! és un muntatge teatral a partir de textos de Francesc Pereira sobre les relacions humanes a la recerca de l?amor o el sexe, i les situacions còmiques, i molt sovint patètiques o esperpèntiques, que generen. Des d?una perspectiva còmica, els diversos personatges i històries confluiran en una mateixa màxima: ?no defallir en la recerca de l?amor, per complicat o difícil que sembli, perquè totes i tots, per friquis que siguem, podem trobar un altre friqui que s?enamori de nosaltres? encara que no sigui a la primera?. La dramatúrgia i la direcció han anat a càrrec de Carme Cané i Dolors Ruiñol, amb la col·laboració de Montsita Rierola, Karina Dansa, Laia Rovira, Eva Marichalar. L?acte d?inscriu en la programació de la Plataforma Cultural de la Universitat d?Estiu 2018. Repartiment: Quico Alcalá, Pere Bennassar, Leila Da Silva, Sílvia Font, Raquel Garcia, Jordi Homs, Eli Llauradó, Alexander Magnusson, Aïda Martínez, Andreu Salom, Carles Sànchez, Assumpta Santanera, Sara Serrallonga Imatge: Jordi Crusats Assessorament musical: Isabel Campos Vestuari: Alba Soler Il·luminació: Lluís Quintana Coreografia: Karina Amato Ballarins: Maïna Guatier, Aida Codina, Carles Sànchez, Eulàlia Rubinat I els actors de l?Aula de Teatre

  • 18.05.2018

    La Universitat de Vic- Universitat Central de Catalunya ha obert avui la convocatòria de degà o degana de la Facultat de Ciències i Tecnologia (FCT) que ha ocupat, de forma provisional, el doctor Sergi Grau. Grau va assumir el càrrec el mes de setembre passat i es va acordar que un cop finalitzés el procés de renovació del rector aquest mes de juny, la Universitat obriria una convocatòria de plaça d?acord amb el sistema establert de selecció de degans. D?acord amb els requisits de la plaça, el nou degà o degana ha de ser doctorat en àmbit afí a les àrees de coneixement de la Facultat, ha de tenir experiència acreditada en gestió i docència universitària i en activitats de recerca i transferència de coneixement. Les seves tasques seran representar el centre, supervisar la gestió acadèmica i administrativa, promoure la implantació de programes d?innovació docent o impulsar  polítiques d?internacionalització a la Facultat. La direcció de la Universitat espera poder incorporar la persona que ocupi aquesta plaça abans d?acabar el mes de juny. Xavier Ferràs deixarà la Universitat el setembre El degà de la Facultat d?Empresa i Comunicació (FEC) de la UVic-UCC, Xavier Ferràs, deixarà el càrrec i la Universitat a finals d?aquest curs per incorporar-se a una altra institució acadèmica a partir de l?1 de setembre. Ferràs, que ha exercit el càrrec de degà des del curs 2012-2013, ha comunicat la seva decisió a la Junta de Rectorat i a la seva Facultat. Segons ha dit ?no ha estat una decisió fàcil de prendre? i ha aclarit que la seva marxa respon a una oferta sobrevinguda, que no té res a veure amb el canvi de rector, i ha afegit que ?hagués estat un honor poder treballar amb el Dr. Oriol Amat, a qui conec des de fa anys i amb qui hem compartit diferents projectes?. Ha conclòs que ha acceptat la nova oferta, però, perquè significa un ?nou i engrescador repte professional, després de 6 cursos acadèmics com a degà?. Ferràs ha assegurat que intentarà continuar vinculat a la UVic-UCC. Aquesta és també la voluntat de la Universitat i, per això, en breu es concretaran diverses vies que permetran que continuï la col·laboració entre la UVic-UCC i Ferràs. En les properes setmanes la direcció de la Universitat, conjuntament amb el futur rector Amat, prendrà les decisions oportunes per iniciar el procés de substitució de Ferràs en el deganat de la FEC.  

  • 18.05.2018

    La Sala Modernista del Casino de Vic acollirà, el proper 23 de maig (20h), la presentació del llibre Alice?s. La biografia de la doctora humanista Alice Roughton en el Cambridge del segle XX, de Xavier Muñoz Puiggròs. La presentació anirà a càrrec de l?historiador i polític Ferran Mascarell, del director general de la Fundació Universitària Balmes, Joan Turró, i de l?autor del llibre. L?acte, organitzat pel Casino de Vic, la UVic-UCC i L?art de la memòria Edicions forma part de l?activitat habitual de l?Ateneu de Vic. Alice Roughton (1905-1995) va exercir la psiquiatria i la medicina des de la seva mansió de Cambridge, on va rebre malalts mentals, joves estudiants, artistes, amics, homosexuals perseguits i refugiats dels diferents èxodes del segle XX: jueus alemanys el 1939, hongaresos el 1956 i xilens el 1973. Es va implicar amb els moviments de metges contra la guerra nuclear o contra l?especulació urbanística que va afectar els centres històrics de moltes ciutats angleses. També va ser mecenes d?artistes i intel·lectuals, com el músic català Robert Gerhard i el ballarí alemany Kurt Joss, entre d?altres. També es va relacionar amb J. M. Keynes, Joan Robinson, Bertrand Russell, Stephen Hawking, el codescobridor de l?ADN James Watson o el compositor Benjamin Britten. Més enllà de resseguir la vida de Roughton a través de la seva biografia, el llibre s?endinsa en l?entorn cultural, científic i artístic privilegiat del Cambridge de la major part del segle XX i en els orígens d?una família acadèmica i burgesa representativa d?aquest context. Alhora, fa un recorregut per un context de canvi social, polític i científic que va transformar tot Europa.

  • 18.05.2018

    Com respira un pollet dins l?ou? Per què se?ns entelen les ulleres quan entrem al recinte d?una piscina? Què li ha passat a la fruita que portem preparada de casa quan ens la mengem a l?hora del pati? Què fan els arbres quan arriba la primavera? On és l?aire? Com es forma un volcà? Aquestes són només algunes de les preguntes que han intentat respondre els nens i nenes que, aquest dimecres i dijous, han participat al setzè congrés La ciència feta pels Infants, que ha tingut lloc a l?Aula Magna. En total 500 nens i nenes, d?entre P5 i sisè de Primària, han participat a l?activitat, que organitzen el Laboratori de Didàctica del Departament de Didàctica de la FETCH (Facultat d?Educació, Traducció i Ciències Humanes) i el Centre de Recursos Pedagògics d?Osona amb el suport de la FECYT (Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología). Els protagonistes del congrés són els infants que hi participen, tots d?escoles d?Osona. Cada grup escull uns representants que exposen, davant la resta d?assistents, els resultats dels treballs d?investigació que han desenvolupat a l?aula durant tot el curs. La dinàmica i la formalitat de l?acte s?assimilen a les d?un congrés científic real, amb l?acreditació dels participants i la posterior presentació de les comunicacions, dels àmbits de les ciències naturals i socials i de les matemàtiques. Dimecres la inauguració del congrés va comptar amb la intervenció del degà de la FETCH, Eduard Ramírez, mentre que avui ha anat a càrrec del vicedegà, Josep Casanovas.  

  • 18.05.2018

    Des de principis de maig el Centre Tecnològic BETA té en funcionament una planta pilot de compostatge i bioassecatge per al tractament de fangs a la depuradora d?Aigües de Manresa. La planta s?ha construït en el marc del projecte SMART-Plant (H2020), que pretén optimitzar i transformar les instal·lacions de tractament d?aigües residuals ja existents per produir productes d?alt valor afegit, com ara cel·luloses, bioplàstics o biofertilitzants, i evitar alhora la generació de materials residuals. Aquest projecte, coordinat per la Universitat de Verona, té una durada de 4 anys i va començar a finals de 2016. El CT BETA participa al projecte elaborant propostes de tractament dels fangs que es generen en el procés de depuració de les aigües residuals, per obtenir-ne un aprofitament màxim. En el cas de la planta pilot de Manresa, duu a terme el bioassecat de fangs rics en cel·lulosa i el compostatge de fangs rics en fòsfor, i els transforma en biomassa d?alt poder calorífic o en biofertilitzants d?alta qualitat. La planta pilot s?ha construït i posat en marxa a les instal·lacions del Centre BETA a l?edifici Torre dels Frares i, posteriorment, s?ha traslladat a la depuradora d?Aigües de Manresa, empresa que també participa al projecte SMART-Plant on ja hi ha en marxa una altra tecnologia del projecte de tractament d?aigües residuals. Els fangs tractats no s?obtenen, però, a la depuradora de Manresa, sinó que s?hi traslladen des de dues plantes externes, on s?han generat a partir d?altres tecnologies del projecte SMART-Plant: una planta d?Holanda, on es generen fangs amb un alt contingut de cel·lulosa, i una altra de Verona (Itàlia), on se?n generen de rics en fòsfor.

  • 18.05.2018

    Gerard Coll-Planas, director del Centre d?Estudis Interdisciplinaris de Gènere (CEIG) de la UVic-UCC, ha estat un dels coordinadors de la ?Guia per a la incorporació de la diversitat sexual i de gènere a les universitats catalanes a partir de la Llei 11/2014?. El document, impulsat pel Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat, es va presentar aquest dilluns a la Universitat Pompeu Fabra (UPF), coincidint amb la proximitat del Dia Internacional en contra de la LGBTIfòbia, que se celebra avui. La Guia pretén incorporar la perspectiva LGBTI a les polítiques universitàries, i facilitar eines a tots els actors de l?administració universitària per traduir els objectius plantejats en accions concretes. El document és una conseqüència de la Llei 11/2014, elaborada per garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per erradicar l?homofòbia, la bifòbia i la transfòbia. Aquesta llei estableix un mandat clar per a les universitats, perquè incloguin transversalment mesures de protecció, de suport i de recerca per a la visibilitat de les persones LGBTI, així com mesures de sensibilització i de no discriminació. Les accions que recull la Guia s?estructuren en quatre àmbits d?actuació: comunitat universitària, discriminació i assetjament, docència i recerca. Entre moltes altres propostes, se suggereix a les universitats elaborar un pla de polítiques LGBTI, programar cursos de formació i de sensibilització en aquest àmbit, utilitzar un llenguatge no binari en campanyes i en comunicació institucional, adaptar espais com ara lavabos i vestidors, elaborar un procediment de canvi de nom o incloure la perspectiva LGBTI en els estudis de diferents formes. També incorpora exemples de bones pràctiques que es duen a terme en universitats d?arreu del món. La presentació de la guia va comptar amb la participació de Mireia Mata, directora general d?Igualtat del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya. Gerard Coll-Planas va centrar la seva intervenció a fer un repàs de l?equip de diverses universitats catalanes que ha fet possible l?eina. A més del director del CEIG, el document l?han coordinat Tània Verge (UPF) i Rodrigo Prieto i Elena Caballé (Institut Diversitas) i inclou les contribucions de Barbara Biglia, Sara Cagliero, José Antonio Langarita, Miquel Missé, Marisela Montenegro, Joan Pujol, Montserrat Rifà i Núria Sadurní.  

1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
Agenda