Bloc Notícies UVIc-UCC

Suscribirse a canal de noticias Bloc Notícies UVIc-UCC
UVic-UCC rss feed
Actualizado: hace 6 horas 15 mins

La UVic celebra un any més la Jornada de Portes Obertes amb un escape room com a novetat

Lun, 03/25/2019 - 13:54

Aquest dissabte, 30 de març, tindrà lloc una nova edició de la Jornada de Portes Obertes de la UVic dirigida als futurs estudiants i a les seves famílies que vulguin conèixer l’oferta formativa de la Universitat, tant pel que fa a graus, cicles formatius i formació contínua, i les seves instal·lacions.

Com a novetat de la jornada d’enguany, els futurs estudiants podran participar a l’escape room “Troba la clau del teu futur” que tindrà lloc als campus de Miramarges i de Torre dels Frares, i que permetrà descobrir què amaga la vida universitària a través de proves i enigmes enginyosos. Els qui aconsegueixin trobar al clau, obtindran un premi. Consulta el programa.

Xerrades informatives, d’orientació i visites guiades

Durant tota la jornada, que tindrà lloc de 9 a 14h i de 16 a 19h, es faran xerrades i atencions personalitzades sobre accés, preinscripció, matrícula, preus i beques. També sobre els programes d’intercanvi internacional i estatal, així com allotjament, transport, carnet de la UVic, activitat cultural i escola d’idiomes. Hi haurà, a més, un punt d’informació per a estudiants amb diversitat funcional i un altre on s’informarà de les beques sí-sí (estudio i treballo), de les pràctiques estatals i internacionals, inserció laboral i UAlumni.

Els que encara estiguin indecisos, tindran ocasió de fer un test d’orientació, mentre que els que ja tinguin més clar el seu futur podran rebre una atenció personalitzada a cada un dels graus que s’ofereixen. A més, podran complementar la informació rebuda participant en els diversos tallers i demostracions vinculats a cada grau, com el taller de ràdio o televisió, la mostra de projectes de biociències, multimèdia i enginyeries; les demostracions de realitat virtual en l’àmbit de la psicologia; l’exposició de materials a l’aula d’Educació Visual i Plàstica o l’assaig en obert de la coral de la UVic, entre molts altres.

Per altra banda, i adreçat als membres d’UAlumni i a estudiants de màster i postgrau, s’oferirà un curs de 3 hores sobre “Personal branding plan. Tu ets la teva marca personal!”.

Per als qui vulguin acabar de completar la jornada, podran fer una crêpe als food trucks que hi haurà al pati central de Miramarges, o bé realitzar una visita guiada a la ciutat de Vic. Per al trasllat entre els campus hi haurà un servei de carrilet durant tot el dia.

El Campus Professional i la Facultat de Medicina també obriran portes

També hi haurà Jornada de Portes Obertes a la Farinera de Vic on es donarà informació personalitzada dels set cicles formatius que actualment s’imparteixen a la UVic-UCC. A la Facultat de Medicina s’atendran les consultes de forma personalitzada i es faran visites guiades a totes les instal·lacions només durant el matí, mentre que a la tarda s’atendrà personalment al Centre d’Estudis Sanitaris i Socials de la UVic.

Noves infraestructures

La Jornada de Portes Obertes també és una bona ocasió per conèixer les instal·lacions noves o renovades dels campus. Enguany la novetat és un nou laboratori de Simulació d’Alta Fidelitat a la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar, que incorporarà un  nou maniquí robotitzat d’alta fidelitat i d´última generació amb resposta fisiològica a diferents situacions prèviament programades i realitat virtual augmentada. La Facultat també ha renovat els cinc laboratoris de simulació de l’àmbit de la salut, en què ha incorporat nova tecnologia.

A la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes destaquen les noves aules d’educació, i en especial l’aula de Pedagogia, un espai creat per aprendre pedagogia des de la percepció, l’anàlisi i la reflexió. En l’àmbit de les enginyeries es podrà visitar el nou laboratori de Projectes Mecànics, pensat per treballar en equip i en el desenvolupament de els diferents fases d’un projecte d’enginyeria; el de Multimèdia, totalment renovat; i el laboratori de Materials, per a l’estudi de la infraestructura i propietats mecàniques dels materials.

Eumo Editorial i la Biblioteca se sumen a les activitats de foment de la lectura Llegim més… per començar

Lun, 03/25/2019 - 09:36

Eumo Editorial i la Biblioteca de la UVic s’han sumat al programa Llegim més… per començar, un conjunt d’activitats dedicades al foment de la lectura que tindran lloc a Vic del 25 al 31 de març. La iniciativa implica diverses entitats públiques i privades de la ciutat com ara llibreries, biblioteques, editorials i el Centre de Normalització Lingüística, i inclou una vintena d’activitats entre tallers, exposicions, presentacions de llibres o sessions de contacontes –rondallaires– entre d’altres. En el cas de la UVic, hi participa amb la presentació de Quin embolic! Literatura per riure (Eumo), el proper 29 de març (18h) als Laboratoris de formació i recerca en Educació Infantil – Aula Teresa Buscart i Aules Montessori.

El llibre pretén encomanar el gust per la lectura a través del joc i per això recull contes rimats, cançons, poemes o embarbussaments que atrapen un lector majoritàriament infantil a través de les rimes, la música, el so i les repeticions i el repten a afinar l’enginy i la imaginació. La presentació anirà a càrrec de les autores del llibre, Vanesa Amat, M. Carme Bernal i Isabel Muntañá, que compartiran alguns dels jocs de llengua i textos del llibre, que ha il·lustrat Morad Abselam.

Aquesta setmana dedicada al foment de la lectura és el resultat del treball de l’àmbit de lectura del Pla d’Acció Cultural de Vic, que ha agrupat biblioteques, llibreries, el Centre de Normalització Lingüística, l’Associació Espais Escrits i les editorials de la ciutat, tots ells coordinats per la Biblioteca Joan Triadú. El programa, que neix amb la voluntat de convertir-se en una activitat anual, pretén fomentar la lectura en diferents col·lectius. En aquesta primera edició se centra en els infants de 6 a 12 anys i per això totes les activitats programades a diferents punts de la ciutat s’adrecen a aquest públic.

Consulteu la programació de Llegim més.. per començar.

Anna Canals i Guillem Pladelasala presenten els treballs de recerca de Batxillerat guardonats per la Càtedra de l’Aigua

Vie, 03/22/2019 - 12:36

Els estudiants de segon de Batxillerat Guillem Pladelasala de l’Escorial de Vic i Anna Canals de l’Institut Montsoriu d’Arbúcies van presentar ahir a la Sala Noble de Sant Hilari de Sacalm els seus treballs de recerca que enguany van rebre la beca de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar. L’acte, presidit per l’alcalde, Joan Ramon Veciana, acompanyat per la regidora d’Educació, Susanna Vilar, i la codirectora de la Càtedra, Anna Menció, coincidia ahir amb el Dia Internacional dels Boscos i amb el Dia Mundial de l’Aigua que se celebra avui.

El treball que va presentar Anna Canals és un estudi de la presència de Phytolacca americana al municipi d’Arbúcies, una planta invasora coneguda popularment com a raïm de moro, que es troba en expansió a les lleres de les rieres. Canals va fer l'estudi i detecció de les diverses poblacions d’aquesta planta que es troben al municipi, per analitzar-ne la seva distribució, alhora que va estudiar els factors que afavorien la presència d’aquesta planta invasora.

Per la seva banda, Guillem Pladelasala va presentar un treball sobre l’òliba comuna, de la qual va estudiar les característiques, i va fer una comparació entre dos dels seus hàbitats, el d’Osona, concretament a Gurb i Tavèrnoles, i el de les Guilleries, a Viladrau i Sant Feliu de Buixalleu. El treball també incloïa una proposta de reintroducció de l’espècie a Viladrau.

Joan Ramon Veciana va voler donar suport a la tasca que realitza la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar, impulsada a tres bandes entre l'Ajuntament de Sant Hilari, la Universitat de Girona i la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, “per la tasca important que fa de divulgació de la recerca i la recuperació del patrimoni natural i cultural de les Guilleries”. Per a Anna Menció, aquestes beques “són molt més que una ajuda econòmica, ja que permeten un primer contacte amb la recerca i amb la universitat”. Tots dos van felicitar els estudiants pels treballs “excel·lents” que van realitzar. L’acte es va tancar amb una xerrada del biòleg Jaume Sañé sobre els seus viatges naturalistes per Uganda i Madagascar.

Aquest serà el tercer any que la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar convoca dues beques per a estudiants de segon de Batxillerat que vulguin fer el seu treball de recerca sobre algun tema relacionat amb el patrimoni natural i cultural de les Guilleries, especialment els referits a temàtiques d’aigua i natura. Cada beca està dotada amb 550 euros i comporta poder tenir el suport i la tutorització de personal docent i investigador de les universitats vinculades a la Càtedra. En aquesta ocasió, Anna Canals ha rebut l’assessorament del Dr. Jordi Bou, de l’Àrea de Botànica del Departament de Ciències Ambientals de la UdG, i Guillem Pladelasala ha comptat amb el suport del Dr. Josep Maria Bas, de l’Àrea de Zoologia del mateix departament.

Estudiants de Biologia i Ciències Ambientals s’adhereixen al moviment Fridays for Future

Vie, 03/22/2019 - 10:27

Estudiants dels graus en Biologia i Ciències Ambientals de la Facultat de Ciències i Tecnologia (FCT) de la UVic-UCC s’han sumat al moviment Fridays for Future amb l’objectiu d’estendre’l a la ciutat de Vic. Divendres passat a la tarda van fer la seva primera trobada a l’entrada de l’edifici de la Torre dels Frares, per donar a conèixer l’essència del moviment i explicar com s’orientarà la iniciativa les properes setmanes. Aquesta primera trobada va coincidir amb la vaga pel clima que, sota el lema “Emergència climàtica”, convocaven diverses organitzacions sindicals i ecologistes.

A partir d’ara, l’acció es repetirà cada divendres, inicialment en espais propers a la Universitat però més endavant en punts més cèntrics de la ciutat per donar més visibilitat al moviment. També volen tematitzar cadascuna d’aquestes trobades i acompanyar-les de conferències i debats sempre de matèries relacionades amb la iniciativa i amb la participació de ponents experts. Totes les accions que es vagin fent es comunicaran a través del compte d’Instagram del col·lectiu, @fridaysforfuture.vic , i també al seu grup de WhatsApp, recursos a partir dels quals volen arribar a cada cop més persones, especialment aquelles vinculades a centres d’ensenyament.

El moviment Fridays for Future va començar l’agost de 2018 amb Greta Thunberg, una estudiant sueca que va decidir no assistir a l’escola els divendres i asseure’s davant el parlament del seu país per generar consciència i demanar que es prenguin mesures contra l’escalfament global. La seva protesta ha anat atraient progressivament més seguidors, majoritàriament estudiants, i les manifestacions dels divendres no només han continuat sinó que han guanyant envergadura i s’han estès a d’altres països.

El moviment reclama que les mesures recomanades pels científics per frenar el canvi climàtic siguin ateses pels dirigents de cada estat. Entre d’altres, cita l’Acord de París de 2015 i l’informe de la IPCC, el grup intergovernamental d’experts sobre el canvi climàtic, i reclama mantenir l’augment de la temperatura global de la Terra, respecte dels períodes preindustrials, per sota d’1’5 graus centígrads.

L’Agència Ambiental del Regne Unit fa una demostració tecnològica al Ter en el marc del projecte INTCATCH

Vie, 03/22/2019 - 10:15

Un dels vaixells de l’Agència Ambiental del Regne Unit ha estat treballant aquesta setmana a la conca del riu Ter en una activitat vinculada al projecte INTCATCH, del qual formen part tant aquesta institució britànica com el Centre Tecnològic BETA i el Centre d’Estudis dels Rius Mediterrànis (CERM) de la UVic-UCC. Es tracta de l’ARC-BOAT (Acoustic Remote Controlled Boat), un vaixell de dos metres de llargada que es controla remotament i que permet mesurar dades dels rius d’una manera més eficient.

L’ARC-BOAT no és un dels vaixells desenvolupats per l’INTCATCH, però sí que és un exemple del tipus de tecnologia en la qual s’inspira el projecte, i el seu testeig al Ter forma part de les accions demostratives que inclou. El vaixell ha circulat per diferents punts del riu, com ara al seu pas per Roda de Ter, l’embassament del Pasteral (La Selva), l’estany del meandre vell del Fluvià, a Ventalló (Alt Empordà). Entre d’altres, s’ha fet servir per prendre mesures de batimetria (profunditat aquàtica) i de la qualitat de l’aigua.

La visita de l’Agència Ambiental de Gran Bretanya ha coincidit en el temps amb el Dia Mundial de l’Aigua, aquest 22 de març. A més dels investigadors dels dos centres de recerca de la Universitat, a l’activitat també hi ha participat representants de l’Agència Catalana de l’Aigua i de l’empresa Aigües Ter-Llobregat.

El CT BETA i el CERM desenvolupen, en el marc del projecte INTACTCH, campanyes de mostreig de l’aigua amb drons aquàtics, unes eines desenvolupades també en el sí del projecte. Amb aquestes campanyes s’avaluen els canvis en la qualitat de l’aigua a la part alta de la conca del Ter, per tal de demostrar la funcionalitat i el rendiment d’aquests drons.

Es presenten els projectes d’Art i Escola, que enguany han tractat el ‘refugi’ com a tema central

Vie, 03/22/2019 - 10:12

Alumnat d’educació infantil, primària i secundària de 36 centres escolars provinents d’Osona, el Bages, el Vallès Oriental, el Solsonès i el Moianès, han posat en comú aquesta setmana a l’Aula Magna els treballs artístics portats a terme en el marc del projecte Art i Escola que impulsa ACVIC, Centre d’Arts Contemporànies i el Centre de Recursos Pedagògics d’Osona amb el suport de la UVic i altres entitats.

El projecte Art i Escola, que enguany arriba a la vuitena edició, té per objectiu promoure i donar valor a la presència de l’art a l’escola proposant un tema de reflexió que sigui prou ampli perquè es pugui treballar de forma interdisciplinària des d’àmbits tan diversos com les ciències socials, les ciències naturals, l’educació visual i plàstica, la tecnologia, les matemàtiques o la informàtica. Enguany, el tema proposat ha estat el refugi, entès com a lloc físic de protecció, però també com un valor simbòlic.

La novetat d’enguany és que els grups han presentat els seus projectes d’una manera original fent ús de l’escenificació i la teatralització. En total s’han presentat 37 treballs, els quals es podran veure exposants en diferents formats com ara vídeo, fotografia, pintura, dibuix, escultura, instal·lació o acció, al Centre d’Arts Contemporànies de maig a juliol.

El programa també inclou jornades de treball adreçades al professorat, que serveixen per posar en comú el treball que s’està portant a terme a les escoles i fer assessorament sobre els continguts i la metodologia emprats.  Les professores del departament de Didàctica de les Arts i de les Ciències de la Facultat de Ciències Humanes, Montsita Rierola i Assumpta Cirera, col·laboren en el projecte realitzant l’assessorament als centres i als educadors.

Un estudi de Gonzalo Flores mostra la visió del professorat d’Educació Física sobre els conflictes a l’escola multicultural

Jue, 03/21/2019 - 15:47

Les classes d’Educació Física de les escoles multiculturals no presenten més conflictes de convivència que a la resta d’escoles catalanes, i els que s’hi originen no tenen el detonant en les diferències culturals de l’alumnat sinó en altres factors, com els problemes socioeconòmics de les famílies i la desatenció que pateixen alguns infants. Això és el que opinen la majoria de docents d’aquesta matèria en centres amb molta diversitat cultural, segons recull l’estudi “El professorat d’educació física i la seva visió sobre els conflictes a una escola multicultural”, publicat fa unes setmanes a la revista EducarEl treball el signa Gonzalo Flores, professor de CAFE de la UVic-UCC, que també en parla en un post al portal UDivulga, juntament amb Maria Prat Grau, de la Universitat Autònoma de Barcelona, i Susanna Soler, de l’Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya.

L’estudi entén que les classes d’Educació Física són un dels espais de l’escola on tenen lloc més conflictes o on són mes freqüents, sobretot en comparació amb altres matèries curriculars. I es planteja què passa en aquesta assignatura a les escoles amb una representació més multicultural de l’alumnat en comparació amb la resta de centres. A partir d’entrevistes a docents i de l’observació no participant en contextos de classe real, el treball revela el punt de vista dels docents sobre la imatge social de l’escola multicultural, a nivell de conflictivitat, identifica les principals situacions conflictives que tenen lloc a les aules i justifica els motius que les originen.

Per fer-ho, els investigadors han recopilat les opinions del professorat d’Educació Física que treballa en centres de primària amb més del 50% d’alumnat d’origen estranger, sobretot del Barcelonès però també del Vallès Occidental.

Ni més conflictes ni de naturalesa diferent
La major part del professorat entrevistat desvincula la imatge estereotipada de l’escola multicultural com a espai de conflicte que existeix a nivell social i afirma que els problemes detectats no són diferents ni en nombre ni en tipologia als de qualsevol altra escola catalana. “Els problemes socioeconòmics de les famílies, que reverteixen en un comportament inadequat dels estudiants a l’aula, i la desatenció familiar que molts infants pateixen com a conseqüència dels problemes socials i econòmics assenyalats” són factors clau a l’hora d’entendre els conflictes generats a classe, explica Gonzalo Flores remetent-se als resultats de l’estudi.

Alhora, el professorat entrevistat és del parer que “la naturalesa pròpia i personal de cada infant també hi té molt més a veure”. En molts casos, a més, culpabilitzen les administracions públiques “per la seva inacció a l’hora de destinar suficients recursos o a evitar un desequilibri en l’escolarització”, i esmenten les característiques de l’entorn social, per exemple, les escoles gueto dels barris més desfavorits, com a element a tenir en compte.

Agressions verbals i físiques i un “racisme inconscient”
Entre les situacions conflictives més habituals a les sessions d’Educació Física l’estudi destaca les agressions verbals i físiques, i un racisme que el professorat defineix d’inconscient: “La majoria de docents no pensen que els insults racistes que es poden donar a les aules siguin alarmants ni tinguin una connotació cultural negativa”, explica Flores segons el qual s’entenen més com “l’ús de termes despectius que han quedat de manera inconscient en el vocabulari de l’alumnat i que utilitzen en situacions de tensió”. Els investigadors, però, també alerten que “entre el professorat sol existir la tendència a obviar o naturalitzar els insults racials i a no voler veure” aquest tipus de problema.

També cal tenir en compte el rebuig de determinats alumnes a mantenir contacte físic amb alguns dels seus companys, sovint arran del color de la pell (“en edats més primerenques la diversitat cultural pot sobtar”) o el gènere (“el rol de la dona, infravalorat en determinades cultures, pot dificultar el treball mixt”). La poca implicació de l’alumnat en l’assignatura, el desconeixement de la llengua vehicular i l’incompliment de certes normes higièniques com portar roba de recanvi també contribueixen a fer menys fluides les sessions. Amb tot, la majoria de professors estan d’acord a afirmar que amb el pas dels anys, i des dels inicis de l’escolarització de l’alumnat d’origen estranger fins ara, el nivell de conflictivitat escolar ha disminuït de forma important.

Els investigadors apunten a la formació del professorat com un element essencial per saber detectar i gestionar aquestes situacions. “Prevenir i resoldre tot tipus de conflicte, però sobretot els de naturalesa ètnica-cultural, és clau per garantir l’escola del futur”, afirma Flores segons el qual “invisibilitzar o banalitzar determinades situacions pot comportar greus conseqüències tant per a l’alumnat com per al futur de la societat”.

Dues motos Kawasaki al laboratori taller d’Automoció a Granollers

Mié, 03/20/2019 - 16:50

Des de la setmana passada el laboratori taller que el grau en Enginyeria de l’Automoció de la UVic-UCC té a la seu de Granollers disposa de dues motos Kawasaki. En virtut d’un conveni de col·laboració signat amb la UVic-UCC, l’empresa les ha cedit al grau per a la formació teòrica i pràctica de l’alumnat. Les dues motos s’utilitzaran per a la realització de projectes en el marc dels ABP (Aprenentatge Basat en Projectes) i per a pràctiques en el marc de determinades assignatures.

El conveni signat també estableix altres possibilitats de col·laboració entre les dues institucions, que es podran concretar en un futur, i que podrien passar per dur a terme visites d’estudiants a les instal·lacions de l’empresa i fomentar el desenvolupament de master class, xerrades informatives i altres activitats acadèmiques sobre les tendències del sector per part de professionals de Kawasaki.

De moment la cessió de les dues motos s’ha concretat en aquests dos primers vehicles per aquest any acadèmic, però se’n podrien sol·licitar més de cara a propers cursos en funció de l’ús que els doni l’alumnat.

La UVic-UCC dona material escolar a l’associació COOOS per enviar als campaments saharians

Mié, 03/20/2019 - 14:37

La UVic-UCC ha fet entrega de material escolar a la Cooperació Osona Sàhara (COOOS), una ONG que treballa per ajudar la població sahariana a través de la difusió de la seva situació i el conflicte. Els refugiats viuen en campaments des de fa més de 40 anys, després que Marroc ocupés el seu territori. Aquest dimarts la UVic-UCC ha fet una donació de sis caixes amb carpetes, bolígrafs, post-its i piruletes i, anteriorment, ja va donar quatre ordinadors. Tal com ha indicat el president de COOOS Joan Canillas, “tot el material anirà a un centre de primària d’una de les escoles del campament d’Auserd que és un dels cinc que existeixen”. “La directora de l’escola repartirà aquesta aportació a tots els alumnes i en cas que no fós suficient aplicarà un criteri de meritocràcia per repartir-los” ha explicat Canillas.

La secretària general de la UVic-UCC M. Àngels Crusellas ha explicat que “un dels objectius de la Universitat és la responsabilitat social i per això té el compromís d’ajudar amb petits gests com el d’avui”. Per Crusellas, “la Universitat ha de comprometre’s amb la justícia social i ajudar en el desenvolupament educatiu del nostre entorn més proper com també el que ens queda una mica més allunyat”. Als campaments saharians hi ha 250.000 persones que viuen totalment de l’ajut extern perquè no disposen d’una estructura econòmica que els permeti sobreviure i ser autosuficients. Per part de l’organització COOOS, també va assistir a l’acte la seva tresorera Jose Lechon i de la UVic-UCC el seu gerent Marc Mussons i la directora de l’Àrea de Gestió Acadèmica Cristina Font.

La UVic-UCC presenta la seva oferta formativa basada en metodologies actives i avaluació competencial

Lun, 03/18/2019 - 12:29

La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) presentarà la seva oferta acadèmica al Saló de l’Ensenyament. En aquest cas, ho farà amb 29 graus pel curs que ve que s’impartiran al campus Vic, al campus Manresa i a la seu de la Universitat a Granollers. El grau en Medicina que el setembre desplegarà el tercer curs, ja oferirà classes, simultàniament, a la unitat docent de Vic i de Manresa .
 
En aquesta edició del Saló de l’Ensenyament, la UVic-UCC serà present en 7 espais, en dos d’ells hi haurà tota la informació dels graus del campus UVic, per una banda, i del campus UManresa per l’altra, el tercer serà el del Saló Futura i el quart oferirà la proposta de cicles formatius de grau superior. A fora, a la plaça Univers, la UVic repetirà presència a través d'espais dedicats als estudis de Teràpia Ocupacional, on es desenvoluparà l’activitat "L’esport com a teràpia", a la Nutrició esportiva i al programa d’assessorament general universitari “Preparats, llestos, ...universitat!”.

Una metodologia activa en la formació presencial i semipresencial
 
El campus Vic oferirà 22 graus el pròxim curs 2019-2020 amb les metodologies actives com a base de l’acció formativa. L’aprenentatge basat en casos pràctics, el treball per projectes, la simulació o l’aprenentatge i servei són algunes de les opcions metodològiques que vertebren la docència als graus i màsters de la Universitat. El passat mes de juliol del 2018 es va aprovar l’actualització del model docent que reforça i dona una nova perspectiva a aquestes metodologies en les formacions presencial, semipresencial o online. Un exemple d’aquestes metodologies és la prova pilot d’innovació docent que estan duent a terme els alumnes de Teràpia Ocupacional i de Multimèdia per tal de desenvolupar conjuntament projectes tecnològics aplicats a la salut. Els estudiants van conèixer el cas pràctic d’un pacient amb ictus per qui hauran de desenvolupar eines tecnològiques que puguin ajudar-lo en el període de rehabilitació i de retorn a casa. Segons el degà de la Facultat de Ciències i Tecnologia, Sergi Grau, “és un exemple de treball per projectes que afavoreix una millor preparació per a l’àmbit laboral, on els equips multidisciplinaris són molt freqüents”.  

Pel que fa a l’aprenentatge basat en la simulació, hi haurà disponible un nou laboratori d’Infermeria d’alta fidelitat dotat amb el segon maniquí que incorpora la realitat virtual, d´última generació, i amb resposta fisiològica a diferents situacions programades prèviament. A més, la taula de dissecció digital Sectra usada pels estudiants de Medicina, a partir del pròxim curs també la podran utilitzar els alumnes de Fisioteràpia per realitzar anàlisis de casos. D’altra banda, a partir del pròxim curs tots els estudiants de Psicologia rebran la menció de salut al finalitzar els seus estudis que permet, entre d’altres, continuar amb la formació de màster de Psicologia General Sanitària, també ofert per la UVic-UCC. Els graus de Nutrició Humana i Dietètica i de Teràpia Ocupacional es poden cursar presencialment i en modalitat semipresencial amb un plantejament propi denominat multimodalitat, i el de Traducció, Interpretació i Llengües Aplicades s’ofereix online conjuntament amb la UOC. Es tracta d’unes propostes que d’acord amb el nou model de formació “permet oferir unes majors facilitats als estudiants assegurant la qualitat formativa i l’acompanyament en el procés d’aprenentatge”, explica la vicerectora d’Ordenació Acadèmica de la UVic-UCC Cristina Vaqué.

A la seu de Granollers, on s’imparteix el grau d’Enginyeria de l’Automoció, s’ha estrenat el nou laboratori-taller d’Automoció amb dos cotxes reals, pensat per a la realització de pràctiques en diferents assignatures, així com l’execució de projectes del sector de l’automoció. El grau s’imparteix a través del model d’aprenentatge basat en problemes i els espais pràctics són bàsics per al seu desenvolupament formatiu. “Es tracta d’un aprenentatge pensat i enfocat a la professionalització, per donar resposta a les situacions reals de l’àmbit laboral, per saber treballar en xarxa i resolent entorns complexos”, diu Vaqué fent referència a la globalitat dels graus de la UVic-UCC.

El campus Manresa creix amb nous edificis i espais lliures

La rehabilitació del recinte FUB3 ha permès guanyar 3.572 m2 al campus Manresa de la UVic-UCC i consolidar una zona universitària de 25.552m2, que inclouen quatre edificis, espais lliures i zones d’aparcament privat al servei de la comunitat universitària. El Saló de l’Ensenyament serà l’entorn idoni per donar a conèixer aquesta ampliació de les instal·lacions i convidar els assistents a visitar-les en persona durant la jornada de portes obertes del proper 6 d’abril de 2019.

La Facultat de Ciències de la Salut mantindrà la seva aposta per la internacionalització de les seves aules, una tendència iniciada fa quatre anys als estudis de Fisioteràpia i que, progressivament, s’ha estès, també als de Podologia i Infermeria. D’altra banda, la semipresencialitat del grau en Logopèdia, impartit en col·laboració amb la UOC, ha permès arribar a un perfil diferent d’alumnat, que cursa aquests estudis majoritàriament a partir de vies lentes després de cursar una altra titulació prèviament.

Per la seva banda, la Facultat de Ciències Socials de Manresa ha fet de la relació amb el teixit empresarial i educatiu un dels eixos principals de la qualitat de la formació que reben els seus estudiants. En els darrers mesos, els estudis d’ADE han ampliat, amb la incorporació de noves empreses col·laboradores al seu programa Prèmium, les oportunitats del seu alumnat de consolidar els aprenentatges fets a l’aula en entorns reals. Els estudis de Mestre d’Educació Infantil, en canvi, treballen estretament amb centres vinculats a la ciència i la tècnica per consolidar i estendre la seva expertesa en la introducció de l’activitat científica i experimental a les primeres edats.

Durant el curs 2019-2020, es posarà en marxa l’ampliacó del Centre Internacional de Simulació i Alt Rendiment Clínic (CISARC) que creixerà fins a comptar amb més de 1.000 m2 i 8 unitats de simulació que poden convertir-se en 50 escenaris diferents per acollir simultàniament fins a 120 persones, fent activitats formatives a partir de la metodologia de la simulació. L’ampliació d’aquestes instal·lacions està estretament relacionada amb la progressiva introducció de la simulació a tots els graus d’UManresa. Des de fa un curs, la seva presència és transversal als diferents estudis tant de grau com de postgrau, siguin de Ciències de la Salut o de Ciències Socials. L’aposta per la innovació docent en aquest campus també ha canalitzat la incorporació d’altres estratègies didàctiques com la gamificació.

El grau de Medicina començarà l’activitat docent a Manresa

El curs 2019-2020 serà el tercer de la primera promoció del grau en Medicina de la UVic-UCC i suposarà l’inici del desplegament de les assignatures, els continguts i les pràctiques del cicle clínic, que es mantindran fins completar els sis anys d’estudis. Aquest desplegament s’associarà a la distribució diversificada de les estades i la docència als diversos centres, espais i aularis vinculats al grau. El curs vinent, per tant, comporta el disseny i el desenvolupament del gruix de la formació clínica que ha de permetre als estudiants assolir la condició de metges, d’acord amb els eixos del projecte pedagògic que passen per formar professionals centrats en el pacient a través de la innovació en educació mèdica, una formació integral i col·laborativa a través de l’excel·lència tecnològica.

Des d’aquesta comprensió humanista de la pràctica mèdica, on dimensions emergents com l’ètica, la perspectiva de gènere o el vessant comunitari de l’assistència són elements rellevants, cal posar en valor la implicació de la Facultat de Medicina amb la xarxa assistencial del territori com a tret central del projecte formatiu.

Aquesta xarxa s’ordenarà a través de la constitució de dues unitats docents territorials a Vic i a Manresa, actuant alhora com un vertebrador important de l’atenció sanitària a la Catalunya interior, contribuint d’aquesta manera a la qualitat dels serveis de salut que reben les persones.

Màsters, postgraus i doctorats

Durant el Saló Futura la UVic-UCC presentarà la seva proposta de màsters, postgraus i doctorats que s’imparteix a Vic, Manresa, Granollers o Barcelona, entre altres ciutats. Entre les principals novetats al campus Vic, es posa en marxa el màster universitari en Màrqueting Estratègic i Innovació, que basa el seu aprenentatge en l’estudi de cas, el màster universitari en Tecnologia de l’Esport en col·laboració amb la UB , i al campus Manresa es manté l’oferta dels dos màsters oficials en Fisioteràpia del Sistema Musculoesquelètic i el de Metodologia de la Simulació. Tots aquests programes donen accés al doctorat.

Pel que fa l’oferta de títols propis destaca la consolidació del màster en Administració i Direcció d’Empreses (MBA), que enguany presenta un programa renovat que inclou la importància de liderar, des de la direcció, la transformació digital en les empreses. En l’àmbit de la salut i el benestar social, la nova càtedra de Salut Mental coorganitza amb la Fundació Ampans i Althaia el postgrau en Malaltia Mental i Alteracions de Conducta en Persones amb Discapacitat Intel·lectual. El màster en Sinologia i Patologia Mamària és la principal novetat de l’oferta formativa del campus Manresa per al Saló Futura d’enguany. Es tracta d’un programa nou i únic a tot l’Estat espanyol, dissenyat específicament per a personal d’infermeria.

Pel que fa als doctorats, s’ofereixen 8 programes d’entre els quals cal destacar el de Medicina i Ciències Biomèdiques que s'inicia el proper curs.

El Campus Professional de la UVic-UCC ofereix 7 cicles

La UVic-UCC i la UAB presentaran conjuntament, en un mateix estand del Saló de l’Ensenyament, les seves propostes en formació professional. La UVic-UCC oferirà 7 cicles formatius de grau superior (CFGS) i es converteix així en la universitat catalana que més cicles ofereix, liderant, d’aquesta manera, la introducció de la formació professional en l’àmbit universitari.
El Campus Professional UManresa imparteix un CFGS d’Educació infantil, un altre d’Administració i Finances, i el de Pròtesis Dentals. A banda d’aquests, a Vic el proper curs se continuarà oferint els CFGS en Animacions 3D, Jocs i Entorns Interactius i en Desenvolupament d’Aplicacions Multiplataforma; Màrqueting i Publicitat, a Granollers: i Processos i Qualitat en la Indústria Alimentària, a Olot.

El Campus Professional es basa en la formació dual i l’atenció personalitzada. A més, en tots els casos, es manté una connexió estreta amb les metodologies i àmbits d’estudi universitaris que fa fàcil i coherent el salt de la formació professional superior als graus universitaris. Actualment hi ha 249 alumnes matriculats a algun dels cicles formatius que s’ofereixen i, per tal de poder portar a terme la formació dual, el Campus Professional té convenis amb més de 150 empreses de Catalunya.

Sobre la UVic-UCC

La UVic-UCC és una universitat de patronat municipal i nacional, de vocació pública, regida per la Fundació Universitària Balmes. Des de l’any 2014, a la UVic s’hi ha afegit el campus de Manresa fruit de la federació entre la Fundació Universitària Balmes i la Fundació Universitària del Bages. A banda, també disposa d’una seu a Granollers i una a Barcelona. La UVic-UCC compta amb 8.981 alumnes de titulacions oficials aquest curs 2018-2019, un 10% més de matriculats que el curs passat. Des que es va signar la federació, la matriculació d’alumnes ha anat creixent i s’ha consolidat la demanda dels estudis de grau, màsters oficials, doctorats i cicles formatius de grau superior.

La Universitat ofereix un programa de beques propi que dota de suport econòmic un de cada tres estudiants. Una de les beques més recents és el fons Modolell-Calderó que proporciona uns 2.000 euros per estudiant durant tota la durada del grau si el sol·licitant té una situació econòmica vulnerable i està empadronat a Osona. Aquesta beca s’ha creat a través d’una herència de més de 4 milions d’euros que Victòria Modolell va deixar a la Universitat per tal que “joves de la comarca d’Osona amb pocs recursos econòmics puguin seguir estudis universitaris a Vic”. Es tracta d’un fons que també poden sol·licitar estudiants d’Osona que estiguin matriculats al grau de Medicina o a algun grau del campus Manresa.
 

Judith Viader, directora general de Frit Ravich, ponent de la propera Àgora d’opinió

Lun, 03/18/2019 - 09:58

La directora general de l’empresa Frit Ravich, Judith Viader, serà la ponent convidada a la propera Àgora d’opinió, que tindrà lloc el divendres 29 de març (08.45h) al Museu del Ter de Manlleu. La seva xerrada, que portarà per títol “Transformació digital, de la teoria a la pràctica”, serà l’element central d’aquest fòrum d’opinió i debat que agrupa els mons de l’emprenedoria i l’empresa, la universitat i l’Administració. L’alcalde de Manlleu, Àlex Garrido, presidirà l’acte i introduirà la ponent. Les inscripcions, gratuïtes, ja estan obertes i es poden formalitzar al web de Creacció. 

La ponent és llicenciada en Administració i Direcció d’Empreses i Màster en Business Administration per ESADE. Des de 1997 és directora de Frit Ravich, càrrec des del qual ha liderat l’expansió del negoci i el desenvolupament i distribució de la marca. El 2018 va entrar a formar part del rànquing “Merco Líderes”, que recull els 100 directius amb més renom d’Espanya. Ha rebut el premi internacional IWEC (2013) a les millors iniciatives empresarials dirigides per dones arreu del món, ha estat finalista al premi Emprenedor de l’Any (2010) i distingida per FIDEM i la Cambra de Comerç de Barcelona amb el premi a la Comercialització. Amb ella al capdavant, el 2013 Frit Ravich va ser escollida Millor Iniciativa Empresarial per El Periódico de Catalunya.

Àgora d’opinió té com a eix central la conferència d’un ponent destacat de l’àmbit empresarial, social, cultural o científic, que dona peu a un col·loqui obert per compartir i contrastar opinions. El fòrum és una iniciativa de Creacció, la UVic-UCC, el Casino de VicEl 9 Nou, el Consell Empresarial d’Osona i la delegació d’Osona de la Cambra de Comerç de Barcelona i compta amb el suport de la Diputació de Barcelona.

Torna a la UVic-UCC el concurs adreçat a doctorands en què han d’explicar la seva tesi en 4 minuts

Lun, 03/18/2019 - 09:55

La Unitat de Divulgació Científica i l’Escola de Doctorat han convocat per segon any consecutiu el concurs “La teva tesi en 4 minuts” de la UVic-UCC. El certamen s’adreça a estudiants de qualsevol programa de doctorat de la Universitat, i els proposa el repte d’explicar a la ciutadania el desenvolupament de la seva recerca en una intervenció molt breu, amb un llenguatge comprensible, accessible i entenedor, i utilitzant només les seves habilitats de comunicació oral.

La convocatòria vol incentivar els joves investigadors a comunicar i difondre la recerca que generen a la Universitat, i promoure l’accés de la societat al coneixement científic. També pretén inculcar als doctorands la importància de la divulgació de la ciència i de la difusió de la cultura científica.

Des del passat 25 de febrer i fins el proper 31 de març hi ha temps per inscriure’s al concurs. El 12 d’abril es publicarà el llistat definitiu d’admesos als blocs UDivulga i de l’Escola de Doctorat, i el 29 d’abril totes les persones admeses rebran una formació bàsica en comunicació oral davant de tribunals, que impartirà el professor de la Facultat d’Empresa i Comunicació Xavier Ginesta.

Finalment, el 10 de maig, a la Sala Segimon Serrallonga de la UVic, tindrà lloc el concurs. Aquell dia els participants hauran d’explicar públicament la seva tesi en una comunicació d’un màxim de 4 minuts davant un jurat format per investigadors, comunicadors i divulgadors científics. El premi a la millor comunicació consistirà en la matrícula gratuïta al programa de doctorat per al proper any (o la taxa gratuïta de la matrícula de la defensa de la tesi, si es tracta d’un doctorand de darrer curs). A més, la persona guanyadora representarà la UVic-UCC al concurs “Tesis en 4 minuts” de Catalunya que organitza la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació. El públic de l’acte atorgarà, també, una menció honorífica.

Les bases de la convocatòria del primer concurs “La teva tesi en 4 minuts” ja es poden consultar al blog U-Divulga, on també es pot formalitzar la inscripció. El curs passat, una quinzena de doctorands van participar en la primera edició, que va guanyar Eva Codinach, diplomada en Infermeria que, en el marc del programa de Cures Integrals i Serveis de Salut, va presentar la seva tesi “Factors associats al canvi en el consum d’alcohol, tabac i cànnabis en una cohort d’adolescents de la Catalunya central (2012-2016)”, dirigida per Núria Obradors i Albert Espelt.

Jordi Collet, nou vicerector de Recerca i Transferència de Coneixement

Vie, 03/15/2019 - 09:43

El doctor en Sociologia i investigador del grup de Recerca Educativa, Jordi Collet, és el nou vicerector de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC. La Comissió executiva de la FUBalmes l’ha nomenat aquesta tarda, a proposta del rector, com a responsable de potenciar la recerca en les àrees d’especialització de la Universitat per posicionar-la en el context local i global. Collet és professor titular de Sociologia de l’Educació a la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes i ha publicat investigacions sobre els canvis en els processos de socialització familiar i sobre polítiques educatives i familiars.

La Comissió executiva també ha ratificat en els seus càrrecs, a petició del rector, el vicerector de Relacions Internacionals i Formació Contínua, Joan Masnou; la vicerectora d’Ordenació Acadèmica, Cristina Vaqué; la vicerectora de professorat, Anna Ramon, i la vicerectora del campus Manresa i degana de la Facultat de Ciències Socials, Sílvia Mas. Igualment ha ratificat la secretària general, M. Àngels Crusellas, i els degans i deganes Elisenda Tarrats, de la FEC; Paola Galbany, de la FCSB; Eduard Ramírez, de la FETCH; Sergi Grau, de la FCT; Ramon Pujol, de la Facultat de Medicina, i Carlota Riera, de la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa.

Amb aquests nomenaments i ratificacions queden nomenats els alts càrrecs acadèmics de la UVic-UCC després que el passat 7 de gener Josep-Eladi Baños assumís el càrrec de rector.

 

La UVic acull la trobada anual de la XESVic, que enguany reflexiona sobre biodiversitat urbana

Jue, 03/14/2019 - 19:17

Avui la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes ha acollit la quarta edició del fòrum anual de la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat (XESVIC). Hi han participat una vuitantena de nens i nenes de primària i primer cicle de secundària de 10 escoles vigatanes amb els seus mestres, amb l’objectiu de trobar la manera de millorar la biodiversitat dels patis de les seves escoles.

Per tal de poder treballar el tema, als participants de la jornada se’ls ha proposat el disseny d’una part del Jardí Miquel Martí i Pol de la Universitat amb diferents tipus de plantes, per tal d’incrementar la biodiversitat de l’espai. L’activitat l’han dirigida estudiants de Mestre, que durant tot el tercer trimestre faran un seguiment de les plantes i en trauran conclusions que aniran a explicar a les escoles a finals de curs.

La metodologia de treball d’aquest quart fòrum ha estat dissenyada en el marc del seminari de formació de la XESVic, en el qual participa professorat de totes les escoles de la ciutat. Enguany la biodiversitat urbana, vinculada a la vegetació, ha estat la temàtica central del seminari i d’aquest fòrum. Per aquest motiu, totes les activitats dutes a terme al llarg del matí han servit per entendre aquest concepte a través de la pràctica i la simulació i poder-lo aplicar a les escoles.

Al llarg d’aquesta matinal, tot l’alumnat ha treballat en petits grups, acompanyats de dinamitzadors i dinamitzadores de la UVic-UCC i de la Casa d’Oficis. De la mateixa manera, el professorat i els estudiants de Mestre de la UVic-UCC han compartit un espai de formació vinculat a la biodiversitat i a les accions d’investigació que es poden portar a terme a les escoles.

La inauguració de la jornada ha anat a carrec del regidor de Món Rural i Medi Ambient, Recursos Humans i Ciutadania i Igualtat de l’Ajuntament de Vic, Josep Ramon Soldevila, que ha destacat la importància de vetllar per la sostenibilitat i el medi ambient. L’ha acompanyat el degà de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, Eduard Ramírez, que ha agraït la dedicació a totes les persones vinculades al projecte i ha manifestat que “la presència de les escoles a la universitat no ha de ser un fet excepcional, sinó una activitat ben natural”.

Aquest fòrum és un espai de treball d’alumnat i professorat de les escoles i centres educatius que pertanyen a la Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya. Tots els participants al fòrum hauran d’acabar traslladant i explicant el treball fet al llarg de la jornada al seu centre.

La Facultat d’Empresa i Comunicació organitza una sessió de benvinguda als nous estudiants d’ESERP

Jue, 03/14/2019 - 19:10

Uns 200 estudiants de primer curs dels graus d’ESERP, el centre de Barcelona adscrit a la UVic-UCC, van participar dimarts passat a la sessió de benvinguda que els va fer la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya al campus de Vic. Aquesta sessió es va desenvolupar a l’Aula Magna, amb la presència de la secretaria general de la UVic-UCC, Àngels Crusellas; la degana de la Facultat d’Empresa i Comunicació, Elisenda Tarrats; el director d’ESERP, Daniel Barquero, i el vicedegà de Promoció i Relacions Externes de la Facultat, Xavier Ginesta.

La sessió de benvinguda va tenir com a punt central la conferència d’Elisenda Tarrats “Coaching, ¿una moda o una necesidad para los profesionales del futuro?”, que va mostrar als estudiants les noves tendències del món, i els va motivar i encoratjar a despertar el seu esperit crític i emprenedor. Segons va explicar la degana, “cal tenir una visió àmplia i fer passos petits i continuats en la direcció futura que es tria. Aquesta es una idea bàsica del coaching”. I, sobretot, els va recordar que “cal viure el present com a moment de canvi”.

Abans de la presentació de la degana, el vicedegà va emmarcar la Facultat d’Empresa i Comunicació i la seva trajectòria en docència dins de l’àmbit de les Ciències Socials, sobretot des dels inicis dels estudis d’Empresarials a finals dels anys 80. Alhora, va remarcar la necessitat que tenen la Facultat i ESERP de “lluir els colors de la Universitat conjuntament i suar la samarreta”. Crusellas i Barquero van fer els parlaments institucionals, posant en valor el marc de relació que tenen les dues institucions i establint un relat compartit que s’enforteix cada dia.

Després de l’acte a l’Aula Magna, els estudiants van  visitar les instal·lacions de la Torre dels Frares i de Miramarges.

Un estudi alerta de la necessitat de recuperar pràctiques indígenes i locals per conservar els pol·linitzadors

Jue, 03/14/2019 - 17:32

Cal recuperar i aplicar les estratègies de diferents comunitats locals i pobles indígenes de tot el món per conservar i protegir els pol·linitzadors, com ara abelles, papallones, arnes, alguns ocells i els ratpenats. Aquest és el crit d’alerta que fa l’estudi “Biocultural approaches to pollinator conservation, que acaba de publicar la revista Nature Sustainability, i que firma Elisa Oteros-Rozas, investigadora Juan de la Cierva de la Càtedra d’Agroecologia i Sistemes Alimentaris de la UVic-UCC. L’estudi l’ha elaborat conjuntament un extens grup d’investigadors d’universitats d’Austràlia, Colòmbia, Mèxic, Indonesia, Estats Units, Brasil, Ghana, Pakistan, Gran Bretanya, Argentina, Kenya, Nova Zelanda, Alemanya i França.

Amb aquesta visió plural, i a través d’una aproximació biocultural, el treball exposa nombrosos coneixements i pràctiques indígenes i locals en relació als pol·linitzadors i a la gestió del paisatge. Més en concret, identifica set pràctiques i sabers d’aquestes comunitats que afavoreixen la pol·linització: la construcció d’infraestructures en troncs d’arbres, excrements o fang per allotjar ruscos; els mapes mentals i el coneixement sobre el comportament animal; les relacions entre les persones i els pol·linitzadors, que comporten reciprocitat, cura i respecte; els tabús i tradicions que protegeixen els hàbitats, com la prohibició de talar arbres, nius o ruscos; la manipulació dels recursos que usen els pol·linitzadors, com la rotació de cultius; l’ús d’indicadors biotemporals per gestionar aquests animals i els seus recursos; i la gestió del foc per estimular els recursos que necessiten, com ara l’augment de les flors. Alguns exemples concrets de bones pràctiques serien els cafetars de Colòmbia, els boscos d’Osun Sacred Grove que protegeixen els yoruba de Nigèria, o els paisatges de l’atzavara de Mèxic, que produeixen begudes i fibres des de fa prop de 2.000 anys.

L’estudi també demostra com totes aquestes estratègies juguen un paper essencial en la producció diversificada d’aliments i, més en concret, en la preservació de l’existència i la funció d’aquests animals. “Hi ha un vincle molt estret entre diversitat biològica i diversitat cultural i, per tant, cal integrar sabers científics, tècnics, locals i indígenes per a la conservació d’aquesta biodiversitat”, explica Oteros-Rozas. La investigadora exemplifica aquest vincle amb la “relació existent entre la presència de pol·linitzadors i nombroses funcions ecològiques d’importància vital per al funcionament correcte dels ecosistemes i per al benestar humà”.

L’estudi entronca amb un informe anterior que el 2016 va publicar un equip de científics de tot el món, entre els quals els autors d’aquest article, que alertava sobre la situació crítica dels pol·linitzadors a nivell mundial, i suggeria a governs i autoritats ambientals una sèrie de recomanacions destinades a la seva conservació. Aquest informe l’impulsava la Plataforma Intergovernamental Científico-Normativa sobre Diversitat Biològica i Serveis dels Ecosistemes, (IPBES per les seves sigles en anglès) de l’Organizació de les Nacions Unides (ONU). La diversitat dels pol·linitzadors a nivell local s’està perdent, explica Oteros-Rozas, principalment a causa de l’avenç de l’agricultura industrial: “Utilitza grans quantitats de pesticides i tendeix a privilegiar la producció de pocs cultius en grans parcel·les de terra”. Segons la investigadora, “d’aquesta manera cada cop es veuen més reduïdes les àrees de vegetació silvestre on els animals que transporten pol·len poden reproduir-se i trobar aliment”.

En l’article publicat a Nature Sustainability els investigadors afirmen que la incorporació dels coneixements locals i indígenes en la presa de decisions a diferents escales permet “garantir la sobirania alimentària dels pobles, reduir la dependència de les importacions i garantir l’accés de les comunitats a dietes variades i saludables”. També consideren clau recuperar i enfortir els sistemes amb maneig agroecològic que incorporen la diversitat biocultural, i qüestionen el model actual de producció agrària que ha acabat amb el 80% de la biomassa mundial d’insectes els últims 30 anys, segons demostra un altre estudi recent publicat a la mateixa revista.

El projecte Migratoebre porta quatre esturions a l’Ebre mig segle després de la seva desaparició

Jue, 03/14/2019 - 16:52

Des de primers de març les instal·lacions de l’IRTA (Institut de Recerca i Tecnologies Agroalimentàries) a Sant Carles de la Ràpita acullen quatre esturions europeus (Acipenser sturio) que s’hi van traslladar des de França. Es tracta dels primers exemplars d’aquesta espècie que es duen a l’Ebre en el marc del projecte LIFE+ Nature Migratoebre, dirigit científicament pel Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (CERM) de la UVic-UCC, que té com a objectiu el repoblament de peixos migradors al tram final d’aquest riu. Dilluns passat, aquesta fita obtinguda pel projecte es va presentar en un acte públic on va assistir Marc Ordeix, director del CERM.

Aquesta espècie en greu perill d’extinció va desaparèixer de l’Ebre fa prop de cinquanta anys. A banda de la pesca -de l'esturió se n'extreu el caviar- les altres causes que van contribuir a la seva desaparició van ser la construcció de preses - que els impedeixen anar riu amunt per reproduir-se- i la disminució del cabal. La seva esperança de vida, de fins a 100 anys, i sobretot el fet que no estiguin preparats per criar fins que en tenen entre 12 i 14, contribueix a dificultar-ne el repoblament. Avui, de tot el món, només es conserven, encara en procés de recuperació, a la conca dels rius Garona i Dordonya, a Aquitània (França).

Els 4 esturions, de 12 anys, han estat cedits per l’associació MIGADO (Migrateurs Garonne Dordogne), amb la participació de la Unitat de recerca EABX de l’IRSTEA-Centre de Bordeus, l’aprovació de la DREAL del Govern de Nova Aquitània i el compromís dels governs català, espanyol i francès i les entitats sòcies del projecte Life MigratoEbre. Han arribat al seu destí després d’un viatge de 12 hores per carretera i d’un procés de negociació de més de dos anys.

Amb la seva arribada, el projecte MigratoEbre enceta un programa de sensibilització de la població local i catalana sobre la importància i la necessitat de la seva reintroducció al riu. En aquest context, l’evolució dels esturions es pot seguir en streaming a través de dues càmeres subaquàtiques instal·lades al tanc adaptat on viuen. Al mateix temps, això permet estudiar la seva adaptabilitat a l’Ebre. Tot i que aquests exemplars no seran alliberats al riu, és el pas previ per, d’aquí a un temps, portar-ne de més joves per a la seva reintroducció a l’Ebre.

El projecte LIFE Migratoebre treballa per recuperar espècies de peixos migradors amenaçades, com l’anguila, la saboga i la llamprea, a banda de l’esturió europeu, i per millorar la gestió al tram final del riu Ebre, de FIix fins a la desembocadura al Delta. Dins del mateix projecte, el juny de 2018 es va inaugurar una rampa per a peixos a Ascó (la Ribera d’Ebre), que els permet salvar la barrera que representa l’assut, de 170 metres d’ample i 2 d’altura, que capta aigua per a la refrigeració de les centrals nuclears Ascó 1 i Ascó 2. Ara es treballa en el projecte de construcció d’una altra rampa per a peixos, a l’assut de Xerta.

L’Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l’Ebre (IDECE) coordina aquest projecte on, a més del CERM, té de socis la Fundació Catalunya – La Pedrera, l’Institut de Recerca i Tecnologies Agroalimentàries (IRTA), el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat i el Parc Natural del Delta de l’Ebre.

Aina Delgado rep el premi Francesca Bartrina

Mié, 03/13/2019 - 14:47

L’estudiant de Medicina de la Universitat de Barcelona, Aina Delgado, ha rebut avui de mans de la coordinadora de l’Institut Català de les Dones a Barcelona i a la Catalunya central, Rosa Codina, el IV Premi Francesca Bartrina al millor treball de final de grau (TFG) en estudis de gènere. Tal com ha explicat ella mateixa, el treball premiat que porta per títol “La sensibilitat de gènere dels plans nacionals de salut” analitza les diferències de gènere en l’àmbit de la salut i com cal incorporar aquesta variable a l’hora de dissenyar i avaluar polítiques en aquest àmbit. El jurat del premi també va decidir atorgar un accèssit al treball “El final político. Una propuesta para el problema de la in/visibilización lésbica en la ficción”, d’Eva Martínez Collado, que també ha recollit la menció. L'acte ha estat presidit per la directora de la Unitat d'igualtat de la UVic-UCC, Anna Pérez.

Coincidint amb la temàtica del premi, la directora de Promoció de la Salut de l’Ajuntament Barcelona, Lucía Artazcoz, ha exposat en una xerrada les raons per introduir la perspectiva de gènere en polítiques de salut per tal que siguin més efectives i eficients per al conjunt de la població. Ho ha fet partint de l’anàlisi de les moltes desigualtats de gènere que actualment es donen en aquest àmbit, que van des de les diferències en la prevalença de la salut entre homes i dones, les relacions de gènere asimètriques, la identitat de gènere, l’orientació sexual, la desigualtat en l’accés i control dels recursos, les desigualtats en el poder o la divisió sexual del treball.

“El que determina el benestar de les persones són les polítiques que col·loquen l’equitat en el centre”, ha afirmat Artazcoz, convençuda que “fins ara hem tingut plans sanitaris, més que no pas plans de salut”. Per tal de corregir aquesta evidència, s’ha mostrat partidària d’incloure millores en tres àmbits:  en la recollida d’informació, com ara desagregar les dades per sexe, o incloure la identitat de gènere en l’orientació sexual en les enquestes de salut i qualitat de vida; en l’impuls de la recerca, i en la formació dels professionals.

Cinema i debat per adolescents amb Americana Film Fest

Mié, 03/13/2019 - 13:06

La Càtedra de Bioètica Fundació Grífols i l’Americana Film Fest, el festival de cinema independent nord-americà de Barcelona, organitzaran una sessió de cinefòrum a Vic el proper 20 de març (10.00h). Adreçada a alumnes de secundària, l’activitat tindrà lloc a l’Espai ETC i girarà a l’entorn de la pel·lícula Leave no trace.

El film tracta la història d'un pare i la seva filla de 13 anys que viuen una vida tranquil·la i feliç aïllats de la societat en un enorme parc nacional de Portland (Oregon) fins que un petit error complica les seves vides per sempre en ser detinguts per la policia. Dirigida per Debra Granik, la pel·lícula ha rebut més de 66 nominacions i 14 premis a tot el món.

Després de la projecció tindrà lloc un debat amb els assistents, que abordarà els continguts de la pel·lícula des del punt de vista ètic i bioètic. Dinamitzat per Mayca Sanz, psicòloga i productora audiovisual, i Núria Terribas, directora de la Càtedra de Bioètica Fundació Grífols. La mateixa activitat també tindrà lloc els dies 5 i 7 de març als cinemes Girona de Barcelona.

La Universitat d’Estiu homenatjarà el Centre de Normalització Lingüística d’Osona

Lun, 03/11/2019 - 14:00

El Centre de Normalització Lingüística d’Osona, que enguany fa trenta anys, serà la institució homenatjada en el marc de la Universitat d’Estiu de Vic. L’acte tindrà lloc el dia 6 de juny a les 19.30h, a la sala de la Columna de l’Ajuntament de Vic, en el transcurs de l’acte inaugural de les activitats formatives d’estiu de la Universitat. L’encomi anirà a càrrec de la professora de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes Mariona Casas.

És costum que durant l’acte d’inauguració de la Universitat d’Estiu, que enguany ja arribarà a la 24a edició, es reti homenatge a una persona o institució que hagi destacat per la seva aportació al millorament de la societat des de qualsevol àmbit de treball, sigui cultural, social, artístic, econòmic o empresarial.

Páginas

Contáctanos

Si tienes alguna cuestión, nosotros tenemos la respuesta

Contacto