Bloc Notícies UVIc-UCC

Suscribirse a canal de noticias Bloc Notícies UVIc-UCC
UVic-UCC rss feed
Actualizado: hace 6 mins 17 segs

UCampus, la nova revista digital de la UVic-UCC

Vie, 05/17/2019 - 11:33

Avui es publica el primer número de la revista digital UCampus, la finestra que s’obre per difondre la realitat universitària de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), una institució que treballa per a la formació i el creixement de les persones amb una vinculació molt estreta amb el territori gràcies a les seves seus a Vic, Manresa, Granollers i Barcelona. La revista digital permetrà arribar de manera instantània a un públic molt més ampli d'una manera molt més sostenible i donant una informació molt més completa del que ho feia la versió impresa de la revista Campus.


És, també, un canvi en el plantejament informatiu de la realitat universitària de la UVic-UCC ja que se centra en els fets essencials de la vida universitària, la docència, la recerca, la transferència de coneixement i la responsabilitat social i institucional. Un recull de temes que permetrà relatar el creixement i la implicació de la Universitat amb l’entorn, amb el futur i amb la millora de la societat.  

UCampus es vol continuadora de la revista Campus que va començar el curs 1990-1991 com a portaveu mensual dels Estudis Universitaris de Vic primer i de la Universitat de Vic després. A partir del 2006 se'n va canviar el format i va passar a ser trimestral, a tot color, i a adreçar-se principalment a un públic extern (famílies dels estudiants, centres de pràctiques i institucions col·laboradores). 

La U que en aquest nou format s’anteposa a la paraula Campus és el logotip identificatiu de la UVic-UCC i serveix d'element tipogràfic aglutinador dels dos campus (UVic i UManresa) i de les seus territorials UGranollers i de la UVic-UCC a Barcelona). UCampus tindrà una aparició bianual i posarà de relleu els aspectes més rellevants de la institució universitària que puguin ser d'interès per a un públic ampli i d'abast internacional. Per aquesta mateixa raó la revista s'edita en tres llengües, català, espanyol i anglès.

La revista s'adreça a un públic considerablement més ampli que la revista en paper ja que la distribució podrà ser molt més àgil i global: alumnes i famílies, alumni, centres de pràctiques, mitjans de comunicació, institucions educatives, organismes i empreses col·laboradores, centres de recerca... També es vol que incideixi en el nivell de la comunicació institucional fent una aproximació més aprofundida i rigorosa als esdeveniments i activitats formatives, de recerca, de transferència de coneixement i de relació amb l'entorn territorial i internacional, pel fet que, sempre que sigui possible, serà relatada pels mateixos protagonistes.

El grup de recerca en Ecologia Aquàtica dissenya una excursió per conèixer els estanys temporanis mediterranis

Vie, 05/17/2019 - 09:52

El grup de recerca en Ecologia Aquàtica de la UVic-UCC ha dissenyat una excursió pel Parc Natural del Cap de Creus per conèixer els estanys temporanis mediterranis. La ruta transcorre per alguns d’aquests estanys amb l’objectiu de divulgar la seva importància i la necessitat de preservar-los. L’excursió està penjada al Wikiloc, la comunitat d’usuaris que comparteixen rutes i punts d’interès GPS, en diferents idiomes i amb la voluntat de divulgar al màxim possible el coneixement d’aquests espais naturals.   

L’excursió comença i acaba a Cadaqués (Alt Empordà), té un recorregut de 9 quilòmetres i un desnivell de 260 metres, i es pot fer en dues hores i mitja aproximadament. Un dels punts més rellevants del recorregut és la llacuna temporània Sa Planassa, que s’inunda a la primavera i està seca la resta de l’any i on s’arriba creuant un paisatge de feixes i cabanes de pedra seca. El recorregut també permet conèixer el paisatge aspre del cap de Creus, marcat per les estepes i roques i per la costa agresta. La tornada es fa pel far de Cala Nan amb un canvi de paisatge d’interior a costaner resseguint penya-segats i passant per diverses cales.

L’acció s’emmarca dins el projecte de la Fundación Biodiversidad del Ministeri d’Agricultura y Pesca, Alimentación y Medio Ambiente “Estanques temporales mediterráneos: refugios de biodiversidad a conservar”. Aquesta iniciativa té com a objectiu fer un inventari dels estanys temporanis mediterranis a Catalunya i divulgar-ne la importància.

La Universitat d’Estiu arriba a la 24 edició celebrant deu anys de l’escola d’estiu de Literatura Infantil i Juvenil de Montserrat

Lun, 05/13/2019 - 14:38

La Universitat d’Estiu de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, arriba a la XXIV edició amb una àmplia oferta acadèmica i cultural, amb 32 activitats acadèmiques, entre cursos i jornades, i amb una proposta d’activitats culturals que es desenvoluparan des d’ara i fins al 27 de juliol. Una de les novetats d’enguany és la celebració del 10è aniversari d’un dels seus cursos més emblemàtics, l’escola d'estiu de Literatura Infantil i Juvenil, que se celebra del 2 al 4 de juliol a Montserrat.

Així ho han explicat els seus responsables, el vicerector de Relacions Internacionals, Joan Masnou, i la responsable de l’Oficina Cultural de la UVic, Montserrat Simon, durant la presentació de l’edició d’enguany, que ha tingut lloc al claustre de Casa Convalescència.

 10 anys d’escola d’estiu de Literatura Infantil i Juvenil a Montserrat

Fa deu anys va tenir lloc la primera Escola d’Estiu de la Literatura Infantil i Juvenil a Montserrat amb unes jornades sobre el paisatge en la literatura infantil i juvenil. Començava així un projecte que s’ha anat consolidant amb el temps i per al quan han passat 354 alumnes de l’àmbit de l’ensenyament, la biblioteca infantil, de la recerca o simplement interessats per aprofundir en els diferents aspectes del llibre infantil i juvenil. L’edició d’enguany se centra en el fet de viure la literatura des de la paraula, el ritme i les bones històries, que permetrà reflexionar sobre la vivència literària a la infància i la joventut  i sobre allò que fa possible una experiència literària de qualitat en diferents contextos.

Segons ha explicat la professora M. Carme Bernal en nom de les coordinadores del curs, “aquesta escola va néixer de l’afany de dues institucions la UVic-UCC i l’Abadia de Montserrat, que hi ha abocat un gran esforç cada any”. Per això, una de les activitats de l’edició d’enguany serà un homenatge al Pare Josep Massot “per la seva vinculació amb la cultura popular i la literatura i també per haver-ne estat un gran dinamitzador”.

Homenatge al Centre de Normalització Lingüística d’Osona

El Centre de Normalització Lingüística d’Osona, que enguany fa trenta anys, serà la institució homenatjada en el marc de la inauguració de la Universitat d’Estiu, que tindrà lloc el dia 6 de juny a les 19.30h, a la sala de la Columna de l’Ajuntament de Vic. L’encomi anirà a càrrec de la professora de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes Mariona Casas. És costum que durant l’acte d’inauguració de la Universitat d’Estiu es reti homenatge a una persona o institució que hagi destacat per la seva aportació al millorament de la societat des de qualsevol àmbit de treball, sigui cultural, social, artístic, econòmic o empresarial.

Buscant el rigor i la qualitat

Amb una previsió de matrícula de 500 persones, la Universitat d’Estiu d’enguany oferirà 2100 hores de formació en els àmbits de la salut i benestar social, les ciències, tecnologia i enginyeria, empresa, comunicació, educació i societat, esport llengües i traducció i disseny, a més d’un campus internacional. Segons Joan Masnou, “ja fa anys que ens vam proposar mantenir el rigor i la qualitat, més que no pas augmentar el nombre d’estudiants” i així ho demostra el nivell de satisfacció dels estudiants que l’any passat van atorgar una qualificació de 4,86 sobre 5.

Com a novetat de la programació, destaca el curs “Desxifrant Enigma: bioinformàtica a les aules”, destinat a professorat de Batxillerat per promoure l’interès per a les biociències entre els joves, o bé “Capgirant l’educació física: cohesió, cooperació i avaluació autèntica”, adreçat a professorat de primària i secundària, amb l’objectiu de donar a conèixer recursos i instruments i activitats per a millorar les sessions d'educació física en els centres educatius. Des del Campus UManresa tornen les escoles per a persones emprenedores a Manresa, al Berguedà i al Moianès, entre altres activitats.

Totes aquestes activitats programades, que impliquen gairebé un centenar de docents, compten amb la col·laboració i la implicació directa d’una setantena d’entitats i se celebren en onze municipis de la Catalunya central com Avinyó, Berga, Granollers, Manresa, Moià, Montserrat, Olot, Perafita, Santa Creu de Jutglar i Vic, a més de Barcelona.

Les activitats acadèmiques proposades es dirigeixen a un públic ampli i generalista, tot i que el perfil de l’estudiant és majoritàriament femení, major de trenta anys, professional, inserida al mercat laboral i que troba útil la formació per al seu desenvolupament professional i personal.

Plataforma Cultural

Tal com ha explicat Montserrat Simon, dins la plataforma cultural d’enguany destaca, a més de  l’homenatge al Centre de Normalització Lingüística dins l’acte d’inauguració de la Universitat d’Estiu, l’exposició “Homenets. Reflexions gràfiques de Miquel Tuneu sobre la condició humana”, que es podrà veure a l’espai Vernis des del 4 de juny  al 15 de juliol. També s’ha programat l’exposició ‘Muntanyes de publicitat’ en col·laboració amb el Festival de cinema de Muntanya de Torelló; i les exposicions ‘Orfenesa i tradició literàries: escriptores d’Osona’ i ‘Dissenyadores gràfiques’, entre altres. També es compten dins els actes de la plataforma cultural els XV Tallers musicals d’Avinyó (del 15 al 26 de juliol), el Festival Nits de Cinema Oriental (del 15 al 21 de juliol), la conferència ‘Mig segle de residència a l’Orient Mitjà’ a càrrec del periodista Tomàs Alcoverro (10 de juliol) dins les VI Jornades Horitzó Àsia, i l’estrena de l’espectacle de l’Aula de Teatre (30 de maig a les 21h a l’Institut del Teatre de Vic).

Un cop finalitzada la presentació, les coordinadores de l'escola d'estiu de Literatura Infantil i Juvenil, M. Carme Bernal, Carme Rubio i Vanesa Amat, han rebut un reconeixement en nom de la Universitat d'Estiu.

La doctoranda Clàudia Bassagaña guanya el segons concurs ‘La teva tesi en 4 minuts’

Lun, 05/13/2019 - 11:53

Clàudia Bassagaña, doctoranda del programa en Innovació i Intervenció Educatives de la UVic-UCC, ha estat la guanyadora del segon concurs “La teva tesi en 4 minuts” de la Universitat, que va tenir lloc divendres passat a la sala Segimon Serrallonga de la UVic. Bassagaña, graduada en Pedagogia i màster en Educació per a la Ciutadania i en Valors, va presentar la seva tesi "Projectes d’aprenentatge i servei a la Universitat", dirigida pels doctors Isabel Carrillo i Joan Soler. El jurat la va premiar per la seva capacitat per difondre la recerca a partir de la metodologia científica emprada per dur a terme el seu estudi.

La tesi de Bassagaña se centra en l’Aprenentatge Servei (APS), una proposta educativa que integra el treball en xarxa, la detecció de necessitats reals de l’entorn, una pràctica reflexiva, un projecte i un servei. El seu objectiu és partir d’aquest nou model de formació universitària i d’espai d’aprenentatge per crear una proposta de model institucionalitzador de l’APS per a la UVic-UCC, tenint en compte les quatre branques de la filosofia educativa: l’alumnat, el professorat, les entitats i centres educatius i la pròpia estructura universitària. El resultat final del seu treball inclourà una guia pràctica dels passos i la metodologia utilitzada.

Els criteris de valoració de les presentacions era la capacitat de síntesi i estructuració de la presentació, les habilitats comunicatives verbals i les no verbals. El públic que va assistir a la convocatòria, que era oberta, també va poder votar la millor presentació de tesi per atorgar una menció honorífica a un dels participants. En aquesta ocasió, el premi del públic va ser per a Mónica Andrea Cabarcas Rivera, doctoranda del programa en Estudis de Gènere: Cultura, Societat i Polítiques, que està redactant la tesi "El enfoque diferencial: un aporte a la reconciliación en Colombia", dirigida per la doctora Isabel Carrillo.

El concurs “La teva tesi en 4 minuts”, organitzat per la Unitat de Divulgació Científica i per l’Escola de Doctorat de la UVic-UCC, s’adreça als estudiants de doctorat de la Universitat amb l’objectiu d’explicar a la ciutadania el desenvolupament de la seva recerca en una intervenció breu i accessible. Bassagaña tindrà la matrícula gratuïta al programa de doctorat per al proper any i, a més, representarà la UVic-UCC en el concurs “Tesis en 4 minuts” de Catalunya que organitzen la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació i el Consell Interuniversitari de Catalunya, on participaran totes les universitats catalanes.

Foto: Jordi Collet, vicerector de Recerca i Transferència de Coneixement; Antoni Tort, director de l'Escola de Doctorat; Clàudia Bassagaña, guanyadora del concurs; i Xavier Ginesta, vicedegà de la FEC i presentador de l'acte. 

La Càtedra de Salut Mental col·labora en l’organització del congrés estatal sobre Alteracions de la Conducta

Vie, 05/10/2019 - 10:44

La Càtedra de Salut Mental de la UVic-UCC col·laborarà en l’organització del cinquè congrés estatal sobre Alteracions de la Conducta, que tindrà lloc el 23 de maig al Palau de Congressos de Barcelona (Fira de Montjuïc). Aquesta trobada, que portarà per títol “Dels serveis i programes als drets”, enllaçarà amb el dotzè congrés europeu de Salut Mental en la Discapacitat Intel·lectual, que començarà el mateix dia, s’allargarà fins al 25 de maig i tindrà lloc al mateix espai. Les fundacions Althaia i AMPANS organitzen el congrés estatal i li donen continuïtat amb l’internacional en col·laboració amb el comitè directiu de l’Associació Europea de Salut Mental en la Discapacitat Intel·lectual (EAMHID). El director executiu de la càtedra, Pere Bonet, és un dels principals impulsors del congrés, a banda d’un dels ponents.

El congrés serà un punt de trobada i d’intercanvi d’experiències entre professionals i experts de diferents disciplines. A través de diferents ponències es posaran sobre la taula models d’abordatge de l’atenció a les persones amb discapacitat intel·lectual que pateixen alguna alteració de la conducta, posant un èmfasi especial en el respecte pels seus drets. Es donaran a conèixer diferents programes i serveis que hi ha a Catalunya, a Espanya i a d’altres països del món, entre els quals el treball conjunt des dels àmbits social i de la salut de les fundacions AMPANS i Althaia. Entre els ponents figura Roger Banks, president de la EAMHID, que participarà en una taula rodona i impartirà una sessió pràctica.

Pel que fa al congrés europeu de Salut Mental en la Discapacitat Intel·lectual, amb periodicitat bianual, per primera vegada tindrà Barcelona com a escenari. A través de debats i de la presentació d’estudis científics a càrrec de ponents internacionals, el congrés es plantejarà com fer front als trastorns de la conducta des de diferents serveis (educatius, sanitaris i comunitaris). També reflexionarà sobre com millorar el benestar i la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual i amb malaltia mental que presenten alteracions de la conducta.

Ambdós congressos s’adrecen especialment a professionals dels àmbits de la salut, l’educació i l’atenció directa, així com a persones amb discapacitat i malaltia mental i les seves famílies. La inscripció pot fer-se només al congrés d’Alteracions de la Conducta, o de manera combinada amb el congrés de Salut Mental a través de la seva pàgina web.

Maite Pujol: “Escola i universitat han estat un privilegi per establir ponts entre la professió i la formació”

Jue, 05/09/2019 - 13:11

La sala Segimon Serrallonga es va fer petita ahir per escoltar la lliçó de jubilació de la professora de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, Maite Pujol Mongay, que ha dedicat gairebé quaranta anys a la docència, tant d’infants com de mestres en formació. Les seves companyes de departament, M. Carme Bernal, M. Teresa Feu, Berta Vila, Maria Teresa Vilarnau, Francesca Davoli i Josep Castillo li van dedicar un encomi a sis veus per explicar la trajectòria d’aquesta mestra que va començar a l’escola pública l’any 1981 i que des de 1992 ha estat professora associada a la UVic.

La trajectòria professional de Maite Pujol té dues vessants que conviuen en simbiosi, la de mestra d’infants que ha dedicat en bona part a l’Escola “Les Pinediques” de Taradell, i la de mestra de mestres, com a professora dels graus d’Educació Infantil i Primària, del doble grau d’Infantil i Primària, del màster universitari en Pedagogia Montessori i del màster universitari en Innovació en Didàctiques Específiques, a més de formadora en les activitats de formació permanent per encàrrec del CIFE. Va ser, a més, coordinadora juntament amb David Altimir de Pla Especial de Mestres d’Educació que oferien conjuntament la UVic i l’Associació  de Mestres Rosa Sensat.

M. Carme Bernal, s’hi va referir com a “mestra de referència” de qui va destacar la petja intel·lectual i humana que ha deixat la seva tasca pedagògica, influïda per referents il·lustres com Malaguzzi, Mercè Torrents o Segimon Serrallonga, entre altres, i per Itàlia, des de l’estada que va fer a Bolonya l’any 1980. Per altra banda, Teresa Feu i M. Teresa Vilarnau van posar èmfasi en el "privilegi" d’haver pogut col·laborar tant a l’escola coma la Universitat, mentre que Berta Vila va destacar-ne la “mirada, sovint transgressora i sempre creativa” que li ha permès treure el millor de l’escola i de la Universitat. Per últim, Josep Castillo va referir-se a Maite Pujol com a Mestra amb majúscula, referint-se al fet que “algú que comença el dia en una aula d’infantil i l’acaba com a professora d’un màster universitari, ha de ser algú molt especial”.

“L’escola, un context per a la recerca”

Maite Pujol va dedicar la seva lliçó de jubilació “L’escola, un context per a la recerca” a tots els seus alumnes tant de l'escola com de la Universitat, que l’han acompanyada durant tots els anys que ha dedicat a la docència. “Escola i Universitat han estat un privilegi per establir ponts entre la professió i la formació” va afirmar només de començar.

Pujol va definir la recerca en el context de l’escola no com una metodologia demostrativa, sinó com una metodologia creativa en la pràctica educativa, tot reivindicant el treball per projectes com a estratègia metodològica. Segons Pujol “és imprescindible treballar en contextos que promoguin el saber” i per això reivindica l’art i el treball artístic “perquè descobreix la nostra capacitat per sentir i trobar alternatives als patrons imperants, i dona protagonisme als infants i els fa crítics i protagonistes”. També va demanar que l’escola “sigui un espai per habitar” en què l’adult ha de procurar que l’infant doni sentit a les seves vivències, sense artificis didàctics, i pugui desenvolupar-s’hi d’una manera autònoma, participant en la presa de decisions.

El degà de la Facultat, Eduard Ramírez, va cloure l’acte posant de manifest la figura de Maite Pujol com a pont entre la teoria i la pràctica “un dels valors més importants que tenim a la Universitat i que cal reivindicar”, i va definir-la com un referent, que com tants d’altres que darrerament s’han jubilat, “ens han impregnat d'una manera de fer que ens defineix com a Universitat”.

La UVic-UCC, la Facultat de Medicina i el Vall d'Hebron Institut d'Oncologia signen un conveni de col·laboració en recerca oncològica

Mié, 05/08/2019 - 17:19

La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), la Facultat de Medicina i el centre de recerca Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) han signat un conveni aquest dimecres al migdia a la Facultat de Medicina de la Universitat. L’acord, que engloba aspectes acadèmics així com de recerca i transferència de coneixement, l’han signat el president de la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut (FESS), Josep Arimany, el rector de la UVic-UCC, Josep-Eladi Baños, i el director del VHIO Josep Tabernero.

Per a Arimany, que ha presidit l’acte, és “una gran notícia que una institució puntera com el VHIO hagi volgut confiar en un projecte territorial com el nostre: una facultat de medicina jove i amb molta il·lusió”. Tabernero, que també és el cap de servei d’oncologia de l’hospital Vall d’Hebron, ha explicat que el conveni té tres pilars bàsics. El primer és promoure la recerca clínica “perquè els malalts tinguin els millors tractaments a Vic o a Manresa i es facin diagnòstics amb més precisió”, ha dit. El segon és el pilar acadèmic, que passa per la incorporació de Tabernero com a professor titular de l’assignatura d’Oncologia-Hematologia del grau de Medicina i oferir “formació avançada als professionals vinculats a la Universitat o als centres hospitalaris”. I finalment el tercer pilar, afavorir l’activitat investigadora més translacional per afavorir “el diagnòstic precoç i les previsions temporals, així com determinar millor les causes de la malaltia”.

Tabernero ha destacat “el model pedagògic de la Facultat basat en l’aprenentatge de casos clínics” com un dels motius per incorporar-se a la UVic-UCC, i el fet que les dues institucions comparteixen “un model de governança similar, una fundació privada amb forts vincles amb l’administració pública”. 

El rector de la UVic-UCC, Josep-Eladi Baños, ha assegurat que l’arribada del VHIO a la Universitat és “molt positiva” i ha agraït al seu president que “siguin aquí per ajudar-nos a avançar cap a l’excel·lència”. Per a Baños, Vic i la Facultat de Medicina compten amb una sensibilitat especial a l’hora de situar el pacient al centre del procés de l’atenció mèdica.

 

El desè Mercat de Tecnologia d’Osona reuneix 1.100 estudiants de Secundària i Batxillerat a la UVic

Mié, 05/08/2019 - 16:59

L’edifici de la Torre dels Frares s'ha omplert, aquest dimecres, amb 1.100 estudiants de Secundària i de Batxillerat per participar al Mercat de Tecnologia d’Osona organitzat per la Facultat de Ciències i Tecnologia (FCT). En la seva desena edició s'hi han dut a terme 17 tallers, tres dels quals de gran format, i s’hi han presentat els projectes tecnològics desenvolupats per les mateixes escoles i instituts, que els han exposat a la fira ubicada al pati.

El Mercat l'ha inaugurat la vicerectora de Professorat de la UVic-UCC, Anna Ramon, que ha definit aquesta jornada com una bona proposta per “fer avançar el coneixement de la ciència i la tecnologia d’una manera transversal entre els futurs científics i desenvolupadors de la nostra societat i del nostre país”. Ramon també ha animat l’alumnat a “seguir treballant en aquesta via” si “els àmbits que es treballen avui i aquí us motiven i apassionen”. “Podeu marcar la diferència perquè la tecnologia que vindrà estigui al servei de les persones i no pas a la inversa”, ha dit. En l’acte inaugural també ha intervingut el degà de la FCT, Sergi Grau, i hi han assistit representants de les empreses i institucions que col·laboren en la iniciativa.

Entre els projectes que s'han pogut veure al pati de la Torre dels Frares hi havia un muntatge hidràulic i construccions fetes amb espaguetis per alumnes de l’IES Miquel Martí i Pol de Roda de Ter, un mapa interactiu sobre l’Imperi romà i la reproducció d’armes i eines d’aquesta època de l’Institut Escola Marta Mata de Torelló, maquetes d’un habitatge domòtic i llums de sobretaula del col·legi Sant Miquel dels Sants de Vic o un pont pneumàtic i una barrera automàtica de l’IES Antoni Pous de Manlleu. Pel que fa als tallers, l’Aula Magna ha acolit els tres de gran format, sobre experiments divertits a partir de l’electricitat; sobre creativitat i innovació en la societat tecnològica; i sobre la unió de màgia i tecnologia per donar lloc a il·lusions. La resta de tallers, de més petites dimensions, s'han repartit per les aules.

Els Mercats de Tecnologia són una iniciativa integrada per la UVic-UCC, la Universitat de Lleida i l’Escola Superior d’Enginyeria Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la UPC, per incentivar i acompanyar els equips de professionals de tecnologia de diversos centres de secundària del territori català. Compten amb el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, del CESIRE (Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i la Recerca Educatives) i del CRP (Centre de Recursos Pedagògics) d’Osona. En el cas de Vic, el Mercat de Tecnologia d’Osona també forma part del cicle Ciència i Societat, que treballa per vincular la Universitat i la societat en general en els àmbits de la ciència i de la tecnologia.

La UVic i el COIB presenten el Codi d’ètica de les infermeres en imatges

Mié, 05/08/2019 - 10:42

Ahir es va presentar a la seu del Col·legi d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) el Codi d’ètica de la professió en imatges. Aquest és un projecte que el Col·legi ha desenvolupat conjuntament amb la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya a través de la seva Comissió Deontològica, amb l’objectiu d’ajudar a divulgar el codi d’ètica dins la professió.

L’acte de presentació va comptar amb la presència del president del COIB, Albert Tort; de la degana de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar, Paola Galbany i de la coordinadora del projecte, Ester Busquets, a més del sociòleg, periodista i escriptor, Salvador Cardús, que va pronunciar la conferència sobre “La importància dels codis d’ètica en les professions”.

Segons va destacar el president del COIB, Albert Tort, “adquireix especial importància ja que aconsegueix acostar-se al llenguatge més visual i de consum de les infermeres i infermers més joves”. La degana  de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar de la UVic, Paola Galbany, va manifestar també que “aquest és el primer col·lectiu professional que presenta un codi d’una manera visualitzada, pedagògica i adaptada a la tecnologia i als nous temps”.

Trobar nous formats

El codi d’ètica de les infermeres i infermers compta amb 72 articles, i tots ells s’han recopilat en un document audiovisual que dura uns 10 minuts. El fet de presentar-lo en imatges, respon a la necessitat de trobar nous formats que permetin donar-lo a conèixer, sobretot pensant en l’àmbit acadèmic i formatiu. Per això es posarà a disposició de tots els centres que imparteixin el grau d’Infermeria. També està pensat per fomentar la incorporació de l’ètica en la professió i que els professionals el tinguin més present en el seu dia a dia. Actualment Catalunya compta amb més de 45 mil infermeres  i és el col·lectiu professional més nombrós del sistema sanitari. El codi ètic en imatges estarà disponible a la web del COIB (www.coib.cat) i també es difondrà a les xarxes socials de la corporació.

La Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar de la UVic ha coordinat el projecte, i s’ha encarregat del disseny i l’execució, comptant amb fons fotogràfics propis i també de l’Hospital Universitari de Vic i de l’ICS. A diferència d’altres codis d’ètica, aquest ha estat escrit en present d’indicatiu i no en condicional, ja que, segons la coordinadora Ester Busquets “un infermer o infermera ha d’integrar tots i cadascun dels articles del codi, sense excepció, perquè l’ètica no és un afegit opcional a la professió, sinó un element constitutiu”.

El codi d’ètica mostra quins són els fonaments ètics de la professió i és una guia sobre el comportament i les actituds ètiques de les infermeres en la pràctica professional. És també la carta de presentació a la societat sobre els compromisos professionals que les infermeres tenen amb les persones ateses, les famílies, la comunitat i la societat.

Es promou la neteja d’un tram del Gurri amb motiu de l’European Clean Up Day

Vie, 05/03/2019 - 10:34

La UVic se suma a l’European Clean Up Day. El proper dimecres 8 de maig, la UVic ha organitzat una jornada de neteja en el marc de la 6a edició de la campanya Let’s Clean Up Europe! i convida tothom a retirar la brossa de la llera del riu Gurri des del Parc Xavier Roca Vinyes fins al Pont de Ferro.

L’activitat començarà a les 9.30h, al punt de trobada de davant de l’Edifici Torre dels Frares, des d’on se sortirà per anar a buscar el tram de riu. Un cop allà es recolliran les deixalles fins a les 12.00h del migdia, per després reciclar-les adequadament. L’activitat finalitzarà pels volts de les 13.00h. A tots els participants se’ls facilitaran guants i bosses per retirar la brossa, però es recomana anar ben calçat i portar roba còmode, a més d’esmorzar i beure.

Totes les persones que vulguin participar en aquest repte reban un obsequi, però cal insciure’s prèviament.

El Mercat de Tecnologia d’Osona arriba dimecres a la seva desena edició

Vie, 05/03/2019 - 09:10

A l’enton de 1.100 alumnes de Secundària i de Batxillerat de deu centres educatius participaran, el proper 8 de maig, al Mercat de Tecnologia d’Osona que la Facultat de Ciències i Tecnologia (FCT) organitza per desè any consecutiu. Durant tot el matí els estudiants assistiran a alguns dels 17 tallers programats, tant de petit com de gran format, i visitaran la fira de projectes al pati de la Facultat, on les mateixes escoles i instituts mostraran els productes tecnològics desenvolupats a l’aula.

Però més enllà de ser una tribuna on mostrar el resultat d’aquests treballs, el Mercat pretén fomentar la creativitat tecnològica i incrementar les vocacions tècniques i científiques. En el cas dels tallers, ofereixen als alumnes tastets de diferents matèries cientificotècniques, com ara la possibilitat de programar un braç robòtic o d’introduir-se al camp de la realitat augmentada mitjançant l’elaboració d’una aplicació per a dispositius mòbils. Al taller “Màgia i tecnologia, realitat o ficció?”, per exemple, es descobrirà, a través de casos pràctics, com la màgia i la tecnologia es poden unir per donar lloc a il·lusions, mentre que a “Estructures impossibles” es reptarà els participants a treballar en equip per fer una construcció concreta, pensant i trobant la millor manera d’organitzar les peces de què disposen.

Els Mercats de Tecnologia són una iniciativa integrada per la UVic-UCC, la Universitat de Lleida i l’Escola Superior d’Enginyeria Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la UPC, per incentivar i acompanyar els equips de professionals de tecnologia de diversos centres de secundària del territori català. Compten amb el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, del CESIRE (Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i la Recerca Educatives) i del CRP (Centre de Recursos Pedagògics) d’Osona. En el cas de Vic, el Mercat de Tecnologia d’Osona també forma part del cicle Ciència i Societat, que treballa per vincular la Universitat i la societat en general en els àmbits de la ciència i de la tecnologia.

Els Garrins Metàl·lics guanyen l’Eurobot Spain i es classifiquen per la final internacional d’aquest torneig de robòtica

Mar, 04/30/2019 - 16:49

L’equip de robòtica Garrins Metàl·lics de la UVic-UCC es va proclamar campió del torneig Eurobot Spain 2019, que divendres passat es va celebrar a la Universitat d’Alcalá de Henares. Al superar aquesta fase classificatòria estatal, l’equip ha obtingut plaça per la final internacional, que es disputarà del 30 de maig a l’1 de juny a La Roche-sur-Yon (País del Loira, França) i on l’equip de la UVic estarà present per tercer any consecutiu.

Aquesta temporada els Garrins Metàl·lics estan integrats per cinc estudiants dels graus en Enginyeria Mecatrònica i en Enginyeria Biomèdica de la Facultat de Ciències i Tecnologia(FCT). Es tracta de Matheus Felipe Borborema, Javier Rubia, Edgar Gallipoli, Raul Fernández i Nathally Yessenia León, que tenen com a entrenador Albert Mallol, estudiant de darrer curs d’Enginyeria Mecatrònica. Mallol s’estrenava al càrrec l’octubre passat després de tres cursos com a membre de l’equip.

El repte de classificar i pesar “àtoms”
Eurobot és un torneig de robòtica europeu on els participants han de construir un robot per resoldre, de forma totalment autònoma, un repte situat sobre una taula de 2x3m. En aquesta edició, i coincidint amb la commemoració del 150è aniversari de la publicació de la taula periòdica, els robots han de classificar i pesar “àtoms”, crear nous elements, dur a terme un experiment i “predir” elements desconeguts, en un repte que rep el nom de “Atom Factory”.

Els Garrins Metàl·lics van crear-se l’any 2012 per dissenyar i construir robots aptes per participar en competicions de robòtica a nivell internacional. Les primeres quatre temporades l’equip va competir a Tarragona, Grenoble, Eindhoven i Saint Louis (EEUU), i va obtenir diversos premis en el marc del torneig First Tech Challenge (FTC). El curs 2016-17 van optar per canviar de competició i participar a l’Eurobot. 

Nou aguait d'observació d'ocells ardeids a la colònia de les ribes del Ter a les Masies de Voltregà

Mar, 04/30/2019 - 14:10

Les ribes del Ter a les Masies de Voltregà compten, des de fa unes setmanes, amb un nou aguait d’observació d’ocells ardeids que han habilitat l’Ajuntament de les Masies de Voltregà, el Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (CERM) de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya i el Museu del Ter. La setmana passada van organitzar-se les primeres visites guiades a aquest nou observatori d’un dels nuclis de nidificació més importants en nombre de nius a Catalunya. En el cens d’aquest abril se n’hi han pogut comptabilitzar 156. 

Uns 150 caminadors de la trobada “A 100 cap als 100” van participar, dimecres passat, a la primera de les trobades. La segona, divendres a la tarda, va reunir un públic familiar. Ambdues trobades les va conduir personal del CERM, i van servir per donar a conèixer aquest nou espai a la ciutadania i explicar quins ocells es poden observar en aquest punt i quins hi fan el niu. També es va ensenyar als participants com identificar cada espècie i es va parlar de com s'estudien i com són les seves migracions. Des d'ara i fins a final del curs escolar les visites continuaran amb alumnes de Secundària del Voltreganès i d'altres centres.

L’espectacularitat d’aquest punt d’observació es deu a la gran quantitat de nius que acull la colònia i a la vistositat de les espècies que hi nien. Cada any atrau un gran nombre d’ornitòlegs, naturalistes, fotògrafs i altres curiosos que anualment visiten aquest espai. La construcció de l’aguait s’ha portat a terme mitjançant un ajut del Departament de Territori i Sostenibilitat durant l’últim trimestre de 2018 i s’emmarca dins del Projecte de custòdia fluvial “Riberes del Ter” que porta a terme el Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis per tal de protegir i conservar aquests espais fluvials. 

A banda de la construcció de l’estructura de fusta de l’aguait s’hi han posat marques de recorregut i realitzat treballs d’adequació i condicionament dels terrenys per tal de garantir una bona accessibilitat. Aquesta  protecció minimitzarà, d’ara en endavant, el destorb dels ocells en l’època de cria i, alhora, servirà d’observatori per als visitants. L’estructura de protecció instal·lada s’ha acompanyat de dos panells informatius amb informació de les diferents espècies que hi nien o que s’hi poden veure, mapes de migració i la situació de protecció actual de la colònia a través d’un acord de custòdia fluvial.

 

Tres guanyadors i cinc accèssits en la segona edició dels premis ADNemprèn per a emprenedors de la Catalunya Central

Lun, 04/29/2019 - 10:37

Els premis ADN Emprèn van fer públics, dijous de la setmana passada en un acte a l’empresa Intorex de Torelló, el nom dels guanyadors de la seva segona edició. En total es van atorgar tres premis i cinc accèssits, a més d’un reconeixement a la trajectòria, el premi ADN-Gurú, que va rebre la ninotaire Pilarín Bayés. En aquesta ocasió un total de 32 projectes han concorregut als guardons, que impulsen l’Ajuntament de Torelló, Mas Vinyoles Venture Factory i la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Els premis posen en valor la trajectòria d’emprenedors de la Catalunya Central per demostrar que el territori també és un factor clau i facilitador per als projectes empresarials.

L’acte de lliurament de premis va comptar amb la intervenció del president de la patronal CECOT, Antoni Abad, que va pronunciar la conferència “De la startup a la multinacional. Un repte de país”. També hi van intervenir l’alcalde de Torelló, Santi Vivet, la degana de la Facultat  d’Empresa i Comunicació de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, Elisenda Tarrats; i el fundador de Mas Vinyoles Venture Factory, Ermen Llobet.  Els tres guanyadors de la primera edició dels premis van explicar l’impacte que pel seu projecte d’emprenedoria haver va suposar rebre els guardons.

Tres premis i cinc accèssits

En la categoria ADN Starter-Ajuntament de Torelló, el guanyador dels 4000 euros va ser Èric Güell, de Seva, que el 2017 va crear Showee, un negoci de desenvolupament de dutxes intel·ligents i ecoeficients que faciliten el procés de dutxa a persones amb necessitats especials o d’edat avançada, amb un estalvi de més del 50% en aigua i energia. Aquest guardó reconeix persones o equips emprenedors amb una trajectòria d’entre 3 i 10 anys. Pel que fa als accèssits, van ser per Oriol Baró, de la Pobla de Lillet i creador de Liken Skis, que fabrica esquís singulars de fabricació artesanal, de fusta i totalment personalitzables, i Lambert Guix i Joaquim Morató, osonencs i fundadors de Sibarist, empresa de disseny i fabricació de productes pel cafè d'especialitat amb l’objectiu de fer de la preparació del cafè, un ritual.

En la categoria ADN-Intraprèn, el premi va recaure en l’equip iDrivers de Girbau Lab, la plataforma d'Innovació Oberta de Girbau per a la indústria de la bugaderia, format per Eudald Bover, Jesús Castro, Maria Formatjé, Marc Llobet, Josep López, Ferran Pineda i Xavier Vilamala. Aquesta categoria, nova d’aquest any, reconeix la tasca d’una persona intraprenedora o d’un equip emprenedor dins d’una corporació empresarial o administració pública. L'accèssit d'aquesta categoria va ser per la vigatana Judit Capa, impulsora de Fisiomum, un servei integral d'activitat física i fisioteràpia adreçat a les dones. 

Pel que fa al Premi ADN-Transformer, el va rebre Daniel Joseph Hayes, del Berguedà, un metge neerlandès de 42 anys i resident a Manresa que lidera Vidàlia, un projecte per reconstruir l’antiga Colònia Vidal a Puig-reig. El guardó que ha rebut reconeix persones que després d’una trajectòria professional s’han reorientat, a mitjana edat, cap a l’emprenedoria. En aquesta categoria el jurat també va atorgar dos accèssits a Salvador Puigmartí, del Moianès, que dirigeix el projecte empresarial Cuiol Nature, d’activitats de divulgació i educació ambiental, i a l'osonenca Josi Viñas, fundadora de Blank Salut SL, una empresa que posa els seus espais i serveis comuns a disposició de professionals de diferents especialitats.

Marta Rivera assessorarà la Comissió Europea sobre la transició cap a sistemes alimentaris sostenibles

Vie, 04/26/2019 - 12:28

La directora de la càtedra d’Agroecologia i Sistemes Alimentaris de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), Marta Rivera, formarà part d’un grup internacional de treball que assessorarà la Comissió Europea sobre la transició cap a sistemes alimentaris sostenibles. Aquest panel d’experts l’impulsa l’European Scientific Advice Mechanism (SAM), que proporciona recomanacions científiques independents i transparents a l’òrgan executiu de la Unió Europea, aglutinant experts de diferents àmbits a través de les acadèmies de ciències europees.

L’informe que elaborarà el grup de treball aportarà un punt de vista científic sobre estratègies factibles perquè la Unió Europea avanci vers un sistema alimentari sostenible, just i inclusiu en un període de temps adequat. El seu treball incorporarà conclusions basades en evidències científiques sobre salut, medi ambient i aspectes socioeconòmics a tenir en compte per fer aquesta transició.

Els experts que en formin part, entre els quals Rivera, es reuniran en tres sessions de treball, el 22 de maig a Londres, el 18 de juny a Berlín i el 17 de setembre a Brussel·les. D’aquestes trobades i de les aportacions personals de cada assessor, que es responsabilitzarà de temàtiques específiques, en sorgirà un primer borrador de l’informe, que publicarà la seva versió definitiva el març de 2020.

El binomi innovació i educació, a debat en el congrés anual de l’ETEN que organitza la UVic

Vie, 04/26/2019 - 09:32

Des d'aquest dijous i fins dissabte la UVic organitza la trobada anual de l’ETEN (European Teacher Education Network), una xarxa internacional en l’àmbit de l’educació de la qual forma part la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH). El congrés reuneix unes 200 persones de 25 països diferents i una setantena d’institucions vinculades a l’educació del professorat d’arreu del món. El seu objectiu és intercanviar experiències, impulsar accions de recerca conjuntes i fomentar possibilitats de cooperació, intercanvi o publicació, amb el binomi d’innovació i educació com a eix temàtic central.

El congrés va començar aquest dijous a la tarda a l’Aula Magna, amb un acte inaugural presidit pel rector de la UVic-UCC, Josep-Eladi Baños, que va definir l’ETEN com un “fòrum on compartir les visions, les necessitats i les perspectives dels educadors d’Europa” i les xarxes de col·laboració com una “continuïtat natural” de la formació de mestres i educadors socials a la nostra universitat. El rector es va mostrar convençut que les relacions internacionals són “una necessitat ineludible en un món cada dia més interconnectat i en què més ens necessitem els uns als altres i més ens convé treballar col·laborativament”. En l’acte també hi van intervenir el vicerector de Relacions Internacionals, Joan Masnou, el degà de la FETCH, Eduard Ramírez, la coordinadora del congrés, Anna Vallbona, i la presidenta i vicepresidenta de la xarxa, Maria Svensson i Karine Hindrix.

La primera jornada del congrés la va completar una conferència de Llorenç Comajoan, coordinador del grup de recerca en Educació, Llenguatge i Literatura (GRELL) de la UVic-UCC, sobre tendències i reptes de l’aprenentatge de la llengua en el sistema educatiu català. Prèviament, dimecres i dijous al matí 32 professors i professores visitants de diverses universitats europees han impartiran tallers i conferències a alumnat de la Universitat.

13 grups d’interès temàtic

El gruix central del congrés és, divendres i dissabte, el treball organitzat en 13 grups d’interès temàtic, dividits en àmbits diversos i transversals de l’educació: art, storytelling creatiu, tecnologia, identitat i diversitat, internacionalització, llenguatge, matemàtiques, joc i moviment, pensament, ciències i tecnologia, necessitats educatives especials i educació urbana. Un d’aquests grups, el d’educació del llenguatge, el coordina Anna Vallbona juntament amb Karmen Johanson, de la Universitat de Gotteborg. Tots els assistents s’han inscrit i participen a un dels grups en funció de les seves experteses i interessos.

Divendres, a més, els participants tenen l’oportunitat de visitar escoles i centres de referència de Vic i d’Osona per conèixer-ne el funcionament. Els centres escollits són les escoles La Sínia, el Salarich i Sant Miquel dels Sants, de Vic, Les Pinediques, de Taradell i l’escola Bellpuig de Sant Julià de Vilatorta, les dues últimes pel seu enfocament cooperatiu. També es visita el Centre d’Arts Contemporànies de Vic, on s’exposa la seva relació amb les escoles de l’entorn així com el projecte “Art i Escola” que es duu a terme cada curs. Els congressistes també tindran la possibilitat de visitar les instal·lacions de la FETCH i el laboratori pràctic de la pedagogia Montessori de la UVic, així com de participar en visites culturals per l’entorn proper.

L’Aula de Gent Gran d’Osona celebra 25 anys amb una conferència del rector sobre els reptes de futur de la universitat

Jue, 04/25/2019 - 17:30

L’Aula d’Extensió Universitària d’Osona va celebrar el seu 25è aniversari aquest dimecres amb un acte al Teatre Atlàntida de Vic, l’espai on tenen lloc les seves conferències setmanals. El rector de la UVic-UCC, Josep-Eladi Baños, hi va impartir una breu conferència sobre passat, present i futur de la Universitat. Baños va fer un breu repàs a la història d’aquesta institució, l’única que “juntament amb l’Església i la Monarquia han perdurat des de l’Edat Mitjana” però que, a diferència de les dues anteriors, va recalcar, “no està qüestionada permanentment i gaudeix de bona salut”.

El rector va afirmar que la transferència de coneixement (docència), la gènesi del coneixement (recerca) i la creació de competències professionals són els tres reptes de futur de la institució. Baños també va definir la universitat del futur com “un lloc per aprendre a aprendre a obtenir coneixement quan fa falta, a ser crítics i a saber aplicar allò adquirit”. Per això, va dir, és clau per a l’alumnat “desenvolupar competències de comunicació, aprendre a liderar, saber on és allò que ignoren i com aconseguir-ho” i, sobretot, “aprendre de forma empàtica i aplicar principis ètics a totes les decisions”. El rector va afirmar que l’ús de “tècniques pedagògiques que permetin entendre els valors socials canviants” és clau per formar “futurs professionals que puguin aprendre de forma autònoma tota la seva vida mentre ajuden a millorar la societat de la qual formen part”.

L’acte el va presidir la presidenta del Patronat de la FUB i l’alcaldessa de Vic, Anna Erra, que va fer un repàs històric a la presència de la universitat a la ciutat al llarg dels segles, des de l’escriptori o escola catedralícia medieval, la universitat literària i el Seminari, fins a la restauració de la Universitat el 1997. També hi va intervenir l’actual president de l’Aula de Gent Gran, Isaac Pérez, que va fer un repàs per la història d’aquests 25 anys, i hi va assistir Muntsa Lamua, presidenta de l’AFOPA (Agrupació d’Aules de Formació Permanent per a la Gent Gran de Catalunya).

Vídeo commemoratiu dels 25 anys
En el transcurs de l’acte es va estrenar un vídeo commemoratiu del 25è aniversari que, a partir de testimonis i d’imatges, repassa la història, els objectius i la raó de ser de l’Aula. El vídeo segueix algunes de les activitats que es duen a terme de forma regular al llarg del curs, com ara les conferències, el dia a dia de la coral, les sortides culturals o l’oferta del Campus Sènior, i explica el paper que juga la UVic acostant el coneixement a les persones majors de 60 anys.

També es va fer un reconeixement als sis presidents que ha tingut l’aula des dels seus inicis. Jaume Peyron, que va ser-ne el segon president del 2001 al 2004 va parlar en representació de tots per reconèixer “el gran mèrit que van tenir els fundadors de la nostra associació”, entre els quals va destacar el primer president, Lluís Tort, i el primer rector de la UVic, Ricard Torrents. Com ja és tradició, coincidint amb la diada de sant Jordi, tots els alumnes de l’Aula va rebre una rosa i un llibre.

Des dels seus inicis, han passat per l’Aula 1.996 alumnes, i el nombre de membres en actiu s’ha anat ampliant progressivament fins arribar als 1.200 dels últims cursos, procedents de 35 municipis d’Osona. En aquests moments, amb el sostre d’alumnes assolit, la llista d’espera és de més de 200 persones.

Neix l’Observatori d’Humanitats en Medicina, pioner a Catalunya

Mié, 04/24/2019 - 17:08

L’Ajuntament d’Olot, la Facultat de Medicina de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya i la Fundació Hospital d'Olot i Comarcal de la Garrotxa desenvoluparan aquest 2019 l’Observatori d’Humanitats en Medicina. L’Observatori, amb seu a l’Hospital d’Olot, neix amb l’objectiu de promoure el desenvolupament de les humanitats integrades en les ciències de la salut com a eina fonamental en l’adquisició de competències transversals, emfatitzant en els punts d’intersecció entre salut, societat i cultura.

Les tres institucions es comprometen a crear sinergies perquè aquesta transversalitat es faci evident en els tres àmbits: docència, investigació i cultura. La Facultat de Medicina aportarà els instruments acadèmics necessaris per a la promoció del projecte, des de la recerca acadèmica fins al suport i estructura institucional. L’Ajuntament d’Olot posarà a disposició de l’Observatori l’estructura de la Regidoria de Cultura per a la celebració d’activitats. Finalment, la Fundació Hospital d’Olot es consolida com a seu del projecte i n’adopta el lideratge, a més d’oferir les seves instal·lacions per a la realització de cursos, seminaris, conferències i erigir-se com a espai de trobada i de referència en aquestes matèries.

A efectes pràctics, això aportarà alumnes del Grau en Medicina a l’Hospital d’Olot a fer unes primeres estades acadèmiques, situarà el centre hospitalari com un equipament cultural més a la ciutat i s’organitzaran una sèrie d’activitats aquest 2019 per reflexionar sobre algunes dicotomies construïdes culturalment. Potenciar l’activitat docent dels professionals de l’Hospital, treballar en xarxa i transversalment i obrir algunes línies d’investigació dins les possibilitats del centre són d’altres efectes col·laterals que comportarà l’Observatori a la Garrotxa.

Activitats de l’Observatori el 2019

Aquest 2019 l’Observatori d’Humanitats en Medicina ha presentat cinc activitats, sota el títol: “Límits i coneixement: ciència i humanitats a la sanitat el segle XXI. Les sessions tractaran les relacions entre humanitats i salut des de diferents perspectives.

La coordinadora del Centre d’Estudis Sanitaris i Socials de la UVic-UCC, Marina Geli, va ser  l’encarregada d’impartir la conferència inaugural, el passat 17 de gener, en què va reflexionar sobre el sistema sanitari i els diferents punts de vista que tenim en funció del gènere. La segona sessió. el 7 de març, va ser la taula rodona “Diversitat, salut i gènere. La propera serà el 13 de juny i consistirà en la conferència Ciència, medicina i humanitats: una aproximació a la història”, a càrrec de Xavier Roqué i Carlos Tabernero de la Universitat Autònoma de Barcelona; a l’octubre es farà una taula rodona sobre el programa del Pacient Expert a la Garrotxa; i al novembre, coincidint amb el cinquè aniversari del trasllat de l’Hospital d’Olot, es presentarà un documental.

Totes les sessions tenen lloc a la sala d’actes de l’Hospital d’Olot els dijous, a les 19h. Podeu consultar els ponents i el contingut de les sessions a la pàgina web de la Fundació Hospital d’Olot.

La UVic celebrarà una Jornada de Portes Obertes a la seu de Granollers per al futur alumnat del grau en Automoció

Mié, 04/24/2019 - 11:00

La seu de Granollers de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) celebrarà, el proper 26 d’abril, una Jornada de Portes obertes dirigida als futurs estudiants del grau en Enginyeria de l’Automoció i a les seves famílies. La jornada (de 4 a 7 de la tarda) té com a objectiu donar a conèixer l’oferta formativa del grau, els serveis i recursos que la Universitat posa a l’abast de l’alumnat i les instal·lacions, tant l’edifici de Can Muntanyola com el laboratori-taller de l’edifici de la Unió d’Empresaris Intersectorials.  

Durant tota la tarda el professorat del grau farà atenció personalitzada a les persones interessades a cursar Enginyeria de l’Automoció a partir del curs que ve. A banda dels detalls del pla d’estudis, els futurs estudiants també rebran informació sobre la gestió acadèmica, com ara el funcionament de les preinscripcions, el sistema de beques o les matrícules, i sobre la vida universitària a la UVic-UCC, com ara l’allotjament, el Servei d’Esports o el Servei d’Atenció a la Comunitat Universitària (UHUB).

En paral·lel a la jornada de portes obertes, al recinte Roca Umbert tindrà lloc el taller “Viu el màrqueting!” (de 4 a 6 de la tarda), vinculat al Cicle Formatiu de Grau Superior en Màrqueting i Publicitat, que impartirà el professor de la UVic Ignasi Coll. El taller, pensat per apropar els assistents a la realitat del món laboral, versarà sobre el treball a les àrees de màrqueting de les empreses i sobre el repte de dissenyar i promocionar un producte perquè triomfi. Les inscripcions, gratuïtes, s’han de fer prèviament en aquest enllaç.

Laboratori-taller per a projectes contextualitzats
Un dels punts obligats de la visita serà el laboratori-taller que, des d’aquest curs, funciona a l’edifici de la Unió d’Empresaris Intersectorial. En aquest espai flexible, per on passa l’alumnat des de primer curs, s’hi duen a terme les pràctiques de diferents assignatures. Els estudiants també hi impulsen projectes del sector de l’automoció, ja siguin propis o elaborats sota el prisma de la metodologia ABP (Aprenentatge Basat en Projectes). D’acord amb aquesta innovació docent, que fomenta l’aprenentatge contextualitzat, cada semestre els alumnes passen un període al laboratori on desenvolupen prototips reals, posant en pràctica els coneixements adquirits a les diferents assignatures i desenvolupant competències clau en projectes reals, com el treball en equip, la capacitat de lideratge, la proactivitat, l’organització de les tasques i la gestió de recursos.

El laboratori-taller disposa de dos cotxes, dues motocicletes, eines de taller i maquetes d’automoció (caixes de canvi, embragament, direcció assistida electrònica, parts de motors de combustió interna alternatius...). També compta amb instrumentació i equipament electrònic (multímetres, oscil·loscopis, fonts d’alimentació, generadors de funcions), taules de treball mòbils i bancs de treball fixos.  

Tercer curs del grau en Automoció
El 2019-2020 serà el tercer curs que la UVic-UCC imparteix el grau en Enginyeria de l’Automoció, el primer en format dual de Catalunya. El pla d’estudis del grau combina els períodes docents a la Universitat amb estades llargues als centres de treball de la indústria de l’automoció, el que es coneix com a pla de pràctiques integrades a l’empresa. Juntament amb la innovació de la metodologia ABP, altres aspectes cabdals del grau són el foment de la mobilitat internacional i la impartició d’una part del programa en anglès. Des de la seva concepció el grau ha comptat amb el suport del Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya (CIAC). La participació a la jornada és oberta a tothom, però per garantir una millor atenció i organització de les visites personalitzades, es requereix inscripció prèvia a través d’aquest enllaç. 

Ousman Umar presenta el llibre “Viatge al país dels blancs” a la UVic-UCC

Mar, 04/16/2019 - 13:12

Ousman Umar va explicar el seu periple de Ghana a Espanya, recollit en el llibre Viatge al país dels blancs, dijous passat a la Sala Segimon Serrallonga de la UVic-UCC. Bonaventura Clotet va fer una breu introducció per valorar Ousman Umar com “un exemple magnífic de superació” i de seguida li va donar el torn de paraula al protagonista. Ousman ha fundat la ONG NASCO Feeding Minds per contribuir a l’alfabetització del seu país d’origen.

El seu camí no va ser fàcil, després de quatre anys intentant arribar a Europa, però Umar va voler agrair la sort d’haver sobreviscut al mar i d’haver trobat una família que el va ajudar a Barcelona. El ghanès va resumir una vida de perills i desafiaments constants que arriben molt abans d’acostar-se a l’oceà. Dels viatges en grup pel desert en què els prometen arribar a un futur millor, Umar va explicar que “de 46 persones n’arriben 6, sense comptar els cadàvers d’altres grups que et vas trobant pel camí”.

El ponent va ensenyar la cruesa dels viatges en patera amb fotografies que “no us ensenyaran els mitjans de comunicació”, però també va voler donar una visió optimista: “el futur és una autèntica oportunitat de canviar la història”. Per això ha creat NASCO Feeding Minds, una fundació que treballa per millorar l’educació del seu país. Ousmar Umar està convençut que “la solució no és a l’aigua, sinó que és evitar que hi hagin d’arribar”. L’activista ghanès va qüestionar l’ajuda humanitària per replantejar un nou sistema més eficient que beneficiï la població africana i no les màfies.

El torn de preguntes dels assistents es va allargar per debatre quines millores es podien aplicar aquí i allà, sobretot amb l’objectiu d’afavorir una bona comunicació. Segon Umar, a Europa la clau és la primera acollida i, sobretot, saber escoltar perquè “la confiança no es guanya amb un màster ni fent notar que saps moltes coses”. També va voler deixar clar que els nouvinguts han de tenir una actitud positiva: “Has de voler que t’ajudin, perquè si no és molt difícil”. D’altra banda, Umar va ser crític amb el continent africà: “Àfrica no surt de la pobresa perquè no té estabilitat política i perquè no hi ha infraestructures ni mà d’obra qualificada”.

Páginas

Contáctanos

Si tienes alguna cuestión, nosotros tenemos la respuesta

Contacto